Biståndshandläggare till ordinärt boende

Biståndshandläggare till ordinärt boende

Arbetsbeskrivning

Ref: 20241217

Välkommen till myndighetsavdelning, enhet ordinärt boende! Vi ansvarar för de malmöbor som bor i det ordinära boendet. Enheten för ordinärt boende består av fyra sektioner uppdelade utifrån geografiska områden. Vi sitter i ljusa och nyrenoverade lokaler i centrala Malmö på Storgatan med nära tillgång till kollektivtrafik.

Nu söker vi fler biståndshandläggare till enheten ordinärt boende som vill vara med och driva vår verksamhet framåt, varmt välkommen med din ansökan! 

Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare arbetar du med myndighetsutövning inom Socialtjänstlagen (SoL). Detta innebär att utreda behov, fatta beslut och följa upp insatser för brukare som bor i ordinärt boende. Det dagliga arbetet innefattar dokumentation, individuella möten, samordnade individuella planeringar och samverkan med övrig personal, anhöriga och andra externa myndigheter.

Enheten omfattar cirka 55 biståndshandläggare som arbetar datumindelat. Vi har två biståndshandläggare med utökat ansvar på enheten som finns på plats för att vägleda och stödja. Hos oss är det en positiv och engagerad arbetsgrupp och nära ledarskap med stort kollegialt stöd och samarbete. I dina arbetsuppgifter ingår även att tillsammans med kollegor jobba med utvecklingsarbete för att kvalitetsutveckla verksamheten.

Inom avdelningen lär vi av varandra med syfte att ge våra medborgare god och rättssäker handläggning och service. Vi samverkar med externa samarbetspartners, exempelvis hälso- och sjukvård. Internt samverkar vi med andra enheter inom avdelningen och de andra avdelningarna inom förvaltningarna samt arbetsmarknads- och socialförvaltningen samt funktionsstödsförvaltningen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• Socionomexamen 
• Erfarenhet från myndighetsutövning inom Socialtjänstlagen (SoL)
• Flexibel och har god samarbetsförmåga och förmåga att prioritera
• Mycket god kunskap om gällande lagstiftning för området och kan motivera dina beslut på ett klart och tydligt sätt
• Meriterande om du har erfarenhet av våra verksamhetssystem Procapita, Mina planer och Lifecare-handläggare

Som person ser vi att du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och har lätt för att prioritera. Du tar ansvar för dina beslut och agerar förtroendeingivande och självständigt samt har lätt för att skapa goda relationer både inom och utanför organisationen.

Utdrag ur Belastningsregister
När du söker jobb hos oss kommer vi be dig att visa upp ett utdrag ur Polisens Belastningsregister. Du behöver själv begära ett utdrag ur Belastningsregistret och det gör du via en blankett som du hittar på polisens hemsida: http://bit.ly/polisens-blankett

När du fått ditt utdrag uppvisar du sedan det för rekryterande chef. Observera att den normala handläggningstiden hos polisen är cirka två veckor, så beställ gärna utdraget i samband med att du söker tjänsten.

Här kan du läsa mer: http://bit.ly/Information-om-utdrag

Om arbetsplatsen
Vi i hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen är med våra 5 400 medarbetare Malmö stads näst största förvaltning. Vi har det samlade ansvaret för Malmös hemtjänst, vårdboende, mötesplatser, hemsjukvård och rehabilitering. Tillsammans skapar vi en dynamisk och framtidssmart organisation. En organisation som kan möta dagens behov och framtidens utmaningar. Med engagemang, nyfikenhet och hjärta gör vi vardagen enklare för tiotusentals Malmöbor.

Myndighetsavdelningen består av cirka 190 medarbetare indelade i tre enheter, SVU/korttid, ordinärt boende samt enhet avgifter, förmedling och boende. Vi är flera olika yrkeskategorier samlade inom myndigheten: chefer, biståndshandläggare, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, sjukgymnaster/fysioterapeuter, administratörer och utvecklingssekreterare. Sedan januari 2020 finns vi i nyrenoverade lokaler som är centralt placerad i Malmö, Storgatan 20, med goda kollektiva förbindelser.

Via länken nedan hittar du en intervju med en av våra medarbetare, Fredrik Olsson, som beskriver hur det är att arbeta som biståndshandläggare på myndighetsavdelningen, enhet Ordinärt boende.

Länk: Jobba som biståndshandläggare - Malmö stad (malmo.se)

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här: malmo.se/jobb

Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare och vikariat på 6 månader eller mer
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2 (1 tillsvidare och 1 vikarie)
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

Malmö stad är sedan 2015 finskt förvaltningsområde. Det innebär att kommunen ska informera om finska minoritetens rättigheter, erbjuda äldreomsorg helt eller till väsentlig del på finska samt främja det finska språket och finsk kultur. Det innebär också en rättighet att använda finska i kontakten med oss i kommunen. Eftersom Malmö stad är finskt förvaltningsområde är det meriterande om du kan tala finska. Varmt välkommen med din ansökan! / Tervetuloa hakemuksesi kanssa! 

Läs mer om finskt förvaltningsområde här:  Finskt förvaltningsområde - Malmö stad (malmo.se)

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 juni 2024
  • Ansök senast: 17 juni 2024

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


25 november 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

25 november 2024

25 november 2024