OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr.
Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm. Södermalms stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 14 stadsdelsförvaltningar och omfattar stadsdelarna Södermalm, Reimersholme, Långholmen, Gamla Stan, Riddarholmen och Hammarby Sjöstad. Det bor drygt 131 000 invånare i området. Inom Södermalms stadsdelsförvaltning arbetar drygt 1 800 medarbetare som ansvarar för att äldreomsorg, förskola, socialtjänst och stadsmiljö utförs på allra bästa sätt för Södermalmsborna och att vi når visionen om ett Stockholm för alla.
Enheten för vuxna arbetar med personer som har beroendeproblematik samt med personer som har fysisk och/eller psykisk funktionsnedsättning. Vi är en del av Sociala avdelningen och vi består av cirka 60 medarbetare. Vi arbetar för att ge människor på Södermalm bra service, gott bemötande och professionella insatser.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en biståndshandläggare till Socialpsykiatrin. Gruppen består av 12 biståndshandläggare och arbetet leds av en biträdande enhetschef. På enheten är MI en del av det dagliga arbetet och vi strävar efter att utveckla en kunskapsbaserad handläggningsprocess. Som medarbetare vid Södermalms stadsdelsförvaltning förhåller du dig till våra kärnvärden som innebär att du är engagerad, professionell och nytänkande. Som biståndshandläggare på Enheten för vuxna arbetar du med att utifrån fastställda utredningsinstrument handlägga ansökningar om bistånd enligt SoL och LSS.
Målgruppen är personer med psykiska funktionsnedsättningar i åldern 20-65 år. Arbetet innebär mycket enskilt arbete på såväl kontoret som på olika vårdinstitutioner och i enskildas hem. Du fattar egna beslut om insatser på delegation, alternativt förarbetar utlåtanden som läggs fram för chef, nämnd eller domstol. Tjänsten innebär stora krav på god samverkan och förhandlingsförmåga både internt och externt. Stora delar av arbetet fokuserar på kvalificerad uppföljning av beslutade insatsers resultat utifrån överenskomna insatsmål. Stor vikt läggs vid kostnadsmedvetenhet utifrån fattade politiska beslut. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår egen verksamhet och du förväntas ta aktiv del i detta genom deltagande i olika arbetsgrupper och enskilda uppdrag. Kontinuerlig handledning ingår i arbetet.
Kvalifikationer
Du har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren.
Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är relationsskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare. Du har en problemlösande analysförmåga, du arbetar bra med komplexa frågor och kan snabbt analysera situationer och fatta beslut. Du har en mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt samt trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus. Du värdesätter olikheter och förstår att olika bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka en själv och andra på olika sätt. Eftersom arbetet oftast innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.