Biståndshandläggare till SOL

Biståndshandläggare till SOL

Arbetsbeskrivning

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hemsjukvård.

Biståndsenheten handlägger ärenden för personer från 18 år och uppåt. Största delen av målgruppen är äldre över 65 år.
Enheten tillämpar utforskande arbetssätt och arbetar enligt Mölndals modellen där vi har ett gemensamt ansvar för helheten. Förvaltningen för vård och omsorg är inne i en spännande digital utveckling där handläggarna spelar en stor roll.

Vi söker nu en erfaren och engagerad biståndshandläggare till vår enhet!

ARBETSUPPGIFTER
Som biståndshandläggare bedömer du behov av bistånd enligt socialtjänstlagen och du arbetar utifrån en helhetssyn med individens behov i centrum (IBIC).

Yrket som handläggare innebär många möten med olika personer, vilket ställer krav på social kompetens och flexibilitet. Vi samverkar i stor utsträckning med våra utförare och andra relevanta samverkanspartners, såväl internt som externt.

Vi befinner oss i en spännande tid med både pågående och kommande förändringar. Vi tar gemensamt ansvar för alla ärenden. Tillsammans med professionella kollegor i arbetsgruppen erbjuder vi en trevlig arbetsplats med ett öppet arbetsklimat. Vi har roligt på vår arbetsplats och vi sätter hälsa och arbetsmiljö högt.

Arbetstiden är förlagd till måndag-fredag, 08.00 - 16.30.
Flexarbetstid tillämpas i tjänsten.

KVALIFIKATIONER
Vi ser att du som söker har;

• Socionomutbildning, sociala omsorgsprogrammet eller annan likvärdig utbildning

• Erfarenhet från arbete med biståndshandläggning

• Goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt

• God digital kompetens och dokumentationsvana

• Erfarenhet av handläggning, IBIC, Treserva och SAMSA

• Körkort

Det är meriterande om du har;

• Erfarenhet av olika verksamhetsområden inom socialtjänst

• Kunskap om digitalisering av socialtjänsten med brukarfokus

Som person kan du upprätta tydliga mål och planerar ditt arbete i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.

Det är av stor vikt att du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar. Du agerar på egen hand utifrån vad situationen kräver och har förmågan att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.

Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet samt har en positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.

Arbetet är självständigt men du kommer ingå i ett team av biståndshandläggare och ha närhet till dina kollegor. En stor del av vårt arbete innebär samverkan med andra och det är därför av stor vikt att du är strukturerad och har god kommunikations- och samarbetsförmåga.

Är du vår nästa kollega?
Se till att söka tjänsten redan idag då urvalsarbetet kommer att ske löpande.
Varmt välkommen!

ÖVRIGT
Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad.

Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.

Kontaktpersoner på detta företaget

Birgitta Theandersson
031-278005
Kommunal Mölndal
031-27 10 81 / 27 11 82
Karin Eriksson
031-315 28 11
Benny Lindholm

Huseina Kamrudin

Mariette Petric

Simona Gaspar
031-315 28 26
Ing-Marie Videcél
031-315 27 42
Britt Kristiansson

Birgitta Bergqvist, Akademikerförbundet SSR
031-315 10 95

Sammanfattning

Besöksadress

Göteborgsvägen 7 43182 Mölndal
None

Postadress

Göteborgsvägen 11-17
Mölndal, 43182

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024