OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?
Vårt verksamhetsområde tillhör Socialkontoret, heter Myndighet och består idag av tre enheter; Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning, Utredningsenheten barn och vuxna samt Mottagnings- och familjeenheten. På Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning arbetar totalt 17 medarbetare; en enhetschef, en gruppledare, 9 biståndshandläggare inom äldreomsorg, fyra biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri, en handläggare som arbetar med färdtjänst och en bostadsanpassningsbidragshandläggare.
Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar. I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.
Vi erbjuder en arbetsplats där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas.
Du erbjuds även friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och extern handledning.
ARBETSUPPGIFTER
Vi kommer nu utöka vårt team och söker nu dig som vill arbeta som biståndshandläggare inom LSS och socialpsykiatri. Som biståndshandläggare hos oss kommer du att informera om verksamheten, ta emot ansökningar, bedöma behov samt utreda rätten till insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) eller Socialtjänstlagen (SoL). Det gäller personer i alla åldrar som på grund av fysiska och/eller psykiska funktionsnedsättningar har behov av stöd för en fungerande vardag. I arbetet ingår även att arbeta med rådgivning, planering, samordning och uppföljning av beslut. Arbetet är till stor del självständigt men sker även i nära samarbete med övriga biståndshandläggare samt arbetsledning.
I din roll som biståndshandläggare kommer du ha kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilde. Du kommer även ha kontakt med samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen, vilket är en framgångsfaktor för invånare med samsjuklighet.
I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda sig av juridiska databaser för att hålla sig uppdaterad kring rättsläget. Därutöver deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga kontakten med oss
Vi arbetar i verksamhetssystemet Treserva och utifrån IBIC mot metod.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- examen som socionom eller beteendevetare eller har annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- goda kunskaper om aktuell lagstiftning och myndighetsutövning
- giltigt körkort med B-behörighet
- förmågan att driva flera komplexa utredningar samtidigt
- förmågan att vara flexibel i din planering
- förmågan att kommunicera och skapa förtroende för din roll hos såväl brukare som anhöriga och samarbetspartners
- förmågan att arbeta självständigt men också är en utpräglad lagspelare
- god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska
- engagemang, drivkraft och ansvarstagande
Det är starkt meriterande om du har:
- erfarenhet av att ha arbetat som biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri
- erfarenhet av biståndsbedömning enligt IBIC
- arbetat i verksamhetssystemet Treserva samt i kommunikationssystemet Prator.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet.
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.