Biståndshandläggare till vård och omsorg

Biståndshandläggare till vård och omsorg

Arbetsbeskrivning

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Vård och omsorg ansvarar för biståndshandläggning, hemsjukvård, hemtjänst och särskilt boende. Här ansvarar biståndshandläggare för utredning och beslut av insatser inom SOL. Ett arbete som präglas av stort lösningsfokus där individen alltid står i centrum.

Arbetsgruppen består av biståndshandläggare, administrativ personal, controllers och enhetschef. En stabil personalgrupp med mycket skratt. Arbetet är uppdelat i olika geografiska områden men vid behov hjälps vi åt och det finns alltid någon att fråga.

Då en av våra medarbetare går i pension söker vi nu en ny biståndshandläggare till vård och omsorg. Är du vår nya kollega? Välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Som biståndshandläggare har du en viktig roll inom vård och omsorg, där grunden för alla insatser läggs. Arbetet innebär att ha hand om myndighetsutövning i enlighet med fastslagna delegationer och riktlinjer inom området. Du kommer att göra utredningar med bedömningar och uppföljningar avseende dagverksamhet, hemtjänst, korttidsvistelse och särskilt boende. En stor del av ditt arbete innebär att planera för individer som har behov av hjälp samt bedöma behov efter sjukhusvistelse.

Arbetet innebär ibland resor för planering samt egna hembesök inom de olika ärendena. Ingen dag är den andra lik och skrivbordstid varvas med att vara ute på planerade besök men också akuta besök vid behov.
Omprövningar och uppföljningar av redan fattade beslut är också en del av ditt arbete. Du får ta ansvar för bedömning, dokumentation och beslut utifrån det socialrättsliga området. En stor del av det dagliga arbetet består av dokumentation.

Du har ansvar för ett visst geografiskt område i kommunen men har bra stöd och råd som finns nära till hand av både chef och medarbetare. Arbetet innebär samarbete både inom gruppen och med andra yrkesroller och samverkanspartners både externt och internt. Vi arbetar efter ett behovsinriktat arbetssätt IBIC (Individens Behov I Centrum) vilket nu även implementeras ute i verksamheterna.

KVALIFIKATIONER
Du har en högskoleutbildning inom sociala omsorgsprogrammet eller socionomprogrammet eller annan utbildning arbetsgivaren finner likvärdig. Har du kunskap inom socialrätt är detta meriterande. Det är också meriterande om du kan eller har erfarenhet av handläggningsprocessen SOL.
Arbetet kräver att du är strukturerad i ditt arbetssätt och kan organisera och prioritera ditt arbete effektivt. Som person är du självgående och du driver dina processer vidare. Du har god samarbetsförmåga och kan relatera till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt samt kan anpassa sättet du förmedlar ditt budskap till andra. Vi lägger stor vikt vid att du kan samverka med olika aktörer och att du har ett naturligt sätt att skapa relationer. Stor del av arbetet innebär dokumentation och du bör därför vara bra på att kommunicera i både tal och skrift på svenska.

Tillsammans med övriga medarbetare och chef har vi ständigt krav på att handläggningen ska gå skyndsamt men även att det ska bli rätt beslut, det är därför viktigt att kunna hålla tidsramar och samtidigt vara noggrann. Erfarenheter från området är meriterande. Då arbetet innebär resor med kommunens bilar är körkort ett krav.

ÖVRIGT
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef biståndshandläggare Birgitta Pettersson
0226-64 54 30

Sammanfattning

Besöksadress

Corneliusgatan 16 Avesta
None

Postadress

Avesta
Avesta, 77481

Liknande jobb


1 november 2024

Biståndshandläggare socialpsykiatri

Biståndshandläggare socialpsykiatri

1 november 2024