Biståndshandläggare till Vård och- omsorgsförvaltningens Biståndskontor

Arbetsbeskrivning

Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi är en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 8 500 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen är organiserad i uppdrag, biståndskontor och utförare samt tre stabsenheter ekonomi, HR och nämnd- och ledningskansli.

Biståndskontoret ansvarar för handläggning av ärenden som gäller bistånd enligt SoL, LSS och bostadsanpassning. Biståndskontoret är uppdelat i två enheter: äldreomsorg (ÄO) och område funktionsnedsättning (OF). Biståndskontoret är under ett aktivt utvecklingsarbete, där vi under det senaste året har utökat antalet handläggare. Hos oss jobbar vi kontinuerligt med utvecklingsarbete, bland annat genom externa utbildningar, och nu söker vi dig som vill vara en del i vårt utvecklingsarbete!

Nu söker vi på område äldreomsorg tre nya kollegor!


ARBETSUPPGIFTER
Trivs du med att arbeta i en händelserik verksamhet där du stimuleras av kombinationen utredning, samverkan och brukarkontakt? Då är detta en tjänst för dig!

Som biståndshandläggare ingår du i ett arbetslag med ett tjugotal andra biståndshandläggare, enhetschef och teamledare med ansvar för den dagliga driften. Arbetslaget är uppdelat i sex olika team som är geografiskt knutna. Hos oss arbetar vi aktivt för att du som nyanställda skall få en introduktion som gör att du skall känna dig trygg i ditt nya arbete.

Hos oss arbetar du dagligen med att utreda, bedöma och besluta i ärenden enligt Socialtjänstlagen. Du samverkar med både interna och externa utförare samt brukarna och deras kontaktnät. Du arbetar självständigt med ansvar för dina ärenden, samtidigt som du har stöd i det dagliga arbetet av både kollegor och teamledare. I ditt arbete dokumenterar du i systemet VIVA och lämnar beställningar till verkställighet. För att hela verksamheten ska fungera hjälps vi åt där det behövs inom biståndskontoret, vilket innebär att du behöver vara flexibel i ditt arbete och stötta dina kollegor vid behov. Vi skriver våra utredningar enligt ICF-bedömningsmall.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en examen som socionom, beteendevetenskap, social omsorg eller likvärdig utbildning. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning.

Det är en fördel om du har dokumentationserfarenhet, gärna i VIVA. Eftersom du dokumenterar mycket i ditt arbete ser vi att du har god förmåga att utrycka dig i både tal och skrift och att du har goda datorkunskaper. Vi ser gärna att du har kunskap eller erfarenhet av ICF, men det är inget krav. Då det kan ingå resor inom Eskilstuna kommun behöver du ha B-körkort.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och för att lyckas i rollen vill vi att du är en flexibel person som lätt kan anpassa dig till ändrade omständigheter men som samtidigt har förmågan att planera och följa regler och ramar i arbetet. Du är lyhörd och har lätt för att skapa goda kontakter med andra. Du är lugn även i stressade situationer och har förmågan att hålla många bollar i luften samtidigt.

Vi ser fram emot att få arbeta med dig i vårt team! Välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Therese Klingmalm
016-710 51 38
Enhetschef Maria Englund
016-710 22 25
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Isabel Kjellberg
016-710 17 02
Ring mån-tors 08:00-10:00 och fre 08:00-09:00 Tim- och sommarjobb
016-710 70 99
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37
Enhetschef Anneli Gravander
016-710 52 12
Rekryteringskonsult Anna Dahlberg
016-710 28 30
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
HR-chef Krister Reed
0701- 67 27 50

Sammanfattning

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Postadress

Alva myrdals gata 3d
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb


Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

22 november 2024

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

21 november 2024

Biståndshandläggare SoL

Biståndshandläggare SoL

21 november 2024