Biståndshandläggare till Vård och- omsorgsförvaltningens biståndskontor!

Arbetsbeskrivning

Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda, professionella möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi är en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 8 500 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen är organiserad i uppdrag, biståndskontor och utförare samt tre stabsenheter ekonomi, HR och nämnd- och ledningskansli.

Biståndskontoret ansvarar för handläggning av ärenden som gäller bistånd enligt SoL, LSS och bostadsanpassning. Biståndskontoret är uppdelat i två enheter: äldreomsorg (ÄO) och område funktionsnedsättning (OF). Biståndskontoret är under ett aktivt utvecklingsarbete, där vi under det senaste året har utökat antalet handläggare. Hos oss jobbar vi kontinuerligt med utvecklingsarbete, bland annat genom externa utbildningar.
För mer info: http://www.eskilstuna.se/omsorg-och-stod/funktionsnedsattning/vuxna/ansok-om-stod-vid-funktionsnedsattning/

Nu söker vi en ny kollega till OF!


ARBETSUPPGIFTER
Trivs du med att arbeta i en händelserik verksamhet där du stimuleras av kombinationen utredning, samverkan och brukarkontakt? Då är det här en tjänst för dig!

Som biståndshandläggare ingår du i en arbetsgrupp tillsammans med andra biståndshandläggare, en enhetschef och teamledare med ansvar för den dagliga driften. Vi arbetar aktivt för att du som nyanställda ska få en introduktion som gör att du känner dig trygg i ditt nya arbete.

Hos oss arbetar du dagligen med att utreda, bedöma och besluta i ärenden enligt SoL och LSS. Målgruppen för arbetet på OF är brukare under 65 år, med inriktning socialpsykiatri och hemtjänst. Du samverkar med både interna och externa utförare som kommunala förvaltningar, vårdcentral, Landstinget och Försäkringskassan samt brukarna och deras kontaktnät. Det är därför viktigt för oss att du känner dig trygg och stabil i mötet med människor.

Du arbetar självständigt med ansvar för dina ärenden, samtidigt som du har stöd i det dagliga arbetet av både kollegor och teamledare. I ditt arbete dokumenterar du i systemet VIVA och lämnar beställningar till verkställande. För att hela verksamheten ska fungera hjälps vi åt där det behövs inom biståndskontoret, vilket innebär att du behöver vara flexibel i ditt arbete och stötta dina kollegor vid behov. Vi skriver våra utredningar enligt ICF.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen, beteendevetenskaplig examen eller annan likvärdig högskoleutbildning. Det är meriterande om du studerat kurser inom juridik.

Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av dokumentation och myndighetsutövning. Har du dessutom kunskap om socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service (LSS) är det en stor fördel. Eftersom du dokumenterar mycket i ditt arbete behöver du kunna utrycka dig korrekt på svenska, i både tal och skrift samt ha goda datorkunskaper. Vi ser gärna att du har kunskap eller erfarenhet av ICF, men det är inget krav.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och för att lyckas i rollen vill vi att du är en flexibel person som lätt kan anpassa dig till förändrade omständigheter. Samtidigt behöver du ha förmågan att planera och följa regler och ramar i arbetet utifrån gällande lagstiftning. Du är lyhörd och har lätt för att skapa goda relationer med andra. Du är lugn även i stressade situationer och har förmågan att hålla igång ett högt tempo med många ärenden samtidigt.

B-körkort är ett krav.

Vi ser fram emot att få arbeta med dig i vårt team! Välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Susanne Nickel

Therese Kristiansson
016-710 51 38
Namn på facklig företrädare lämnas vid förfrågan

Robert Isaksson
016-710 12 37
Sofia Kroné Karlsson (semester v.28-31, vid fråg

Ing-Britt Hagström
016-710 12 07
Fredrik Wetterling
016-710 26 42
Frågor gällande tjänsterna; kontaktpersoner är a

Jörgen Axelsson
016- 710 21 32

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Eskilstuna kommun Eskilstuna
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Lön enligt överenskommelse.
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde sker snarast, enligt överenskommelse., upphör: Tjänsten är ett vikariat på 1 år, med möjlighet till förlängning.
  • Publicerat: 21 februari 2017

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Liknande jobb


25 november 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

25 november 2024

25 november 2024