Biståndshandläggare till Vuxenenheten

Biståndshandläggare till Vuxenenheten

Arbetsbeskrivning

I Hallsbergs kommun är alla välkomna, oavsett vem man är, var man kommer från och vart man är på väg. Hallsberg har bra kommunikationer, naturnära boende, bra förskola och grundskola samt gymnasium. Hallsberg befinner sig i ett expansivt läge med nyproduktion av bostäder samt etablering av nya företag. I kommunen bor ca 16 000 invånare.

Vill du bli en del av vårt team? Vill du jobba med ett meningsfullt, spännande och varierande arbete i en utvecklande miljö? Då är du varmt välkommen att söka tjänst som biståndshandläggare hos oss!

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Hallsbergs kommun står inför nya och spännande utmaningar. Tillsammans arbetar vi för att uppnå en mer effektiv och bättre socialtjänst.

Social- och arbetsmarknadsförvaltningens Individ- och familjeomsorg är uppdelad i två enheter; Barn- och familjeenheten samt Vuxenenheten, som har ett tätt samarbete. Enheterna leds av enhetschefer och sakkunniga.

Vuxenenheten

Vuxenenhetens socialsekreterare utreder och beslutar om olika typer av insatser enligt SoL för vuxna, samt LVM för vuxna missbrukare. Inom verksamheten finns även Öppenvården Stegen, som erbjuder öppenvård för missbrukare.

Inom Vuxenenheten återfinns även förvaltningens biståndshandläggning gällande äldreomsorg, LSS för barn/vuxna och socialpsykiatri. Enheten hanterar såväl myndighetsbeslut som viss verkställighet.

Vår arbetsplats har ett öppet och välkomnande klimat varför dina tankar och kunskaper kommer att värdesättas och är viktiga. Hos oss får du ett stort mått av teamkänsla och arbetsglädje, erfarna och kompetenta kollegor i arbetsgruppen samt ett nära ledarskap. Vi värdesätter också vikten av att våra medborgare upplever en professionell handläggningsprocess och väl förmedlade beslut.

Arbetsuppgifter

Arbetet som biståndshandläggare innebär varierande arbetsuppgifter där du får stor användning av din förmåga att bemöta människor som ibland befinner sig i svåra situationer. Arbetet innefattar att utreda, dokumentera, fatta beslut och följa upp insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) för barn och vuxna, samt socialtjänstlagen (SoL) för personer i åldrarna 18 år och uppåt, exempelvis hemtjänst och boendestöd. Arbetet innebär en nära dialog med personer som ansöker om insatser och i vissa fall deras företrädare. Som handläggare kommer du att arbeta mer inriktat mot LSS/äldreomsorg eller socialpsykiatri/äldreomsorg (SoL). Det finns även möjlighet att, tillsammans med kollegor och andra samarbetspartners inom förvaltningen, arbeta med rekrytering och matchning gällande kontaktpersoner och ledsagare.

Vi använder verksamhetssystemet LifeCare handläggare och tillämpar IBIC (individens behov i centrum) i vårt arbete, vilket är ett behovsinriktat och systematiskt arbetssätt med strukturerad dokumentation. Omvärldsbevakning ingår i arbetet för att kunna ta del av rättspraxis, nyheter inom lagrum m.m.

Som biståndshandläggare är det viktigt att arbeta med en helhetssyn med brukaren i fokus. Du arbetar självständigt men också i nära samarbete med kollegor, chef och andra professioner. Du kommer att ingå i en grupp som anser att bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet är viktiga grundpelare i utredningsarbetet.

I verksamhetsutveckling, gruppmöten och i det dagliga arbetet ges du möjlighet till att utveckla och bidra med kunskap. Vi har gemensam ärendedragning varje vecka där vi går igenom aktuella ärenden. Utöver detta har du enskilda ärendegenomgångar med sakkunnig biståndshandläggare.

Kvalifikationer

Du har en högskoleexamen från sociala omsorgsprogrammet, socionomprogrammet eller likvärdig utbildning. Det krävs goda kunskaper i gällande lagstiftning och meriterande är erfarenhet av handläggning. Du har goda kunskaper i det svenska språket såväl i tal som i skrift samt har förmåga att anpassa informationen efter de personer du möter i ditt arbete. Du har även god datavana, förmågan att arbeta självständigt, strukturerat och kan prioritera arbetsuppgifterna. Som handläggare krävs ett gott bemötande, god samarbetsförmåga och lätt att anpassa sig till ändrade omständigheter. Du är en person som tycker om problemlösning och att omvärldsbevaka samt att ta egna initiativ. 

Vi erbjuder dig
Inom Hallsbergs kommun ser vi att friskvård är viktigt och vi erbjuder därför friskvårdsbidrag samt möjlighet till förmånscykel. Vi erbjuder vidare individuell och konkurrenskraftig lön samt goda möjligheter till bra löneutveckling enligt uppsatta lönekriterier. Du har möjlighet att semesterväxla. Vi har en god arbetsmiljö, såväl när det gäller teknik som personligt stöd och vi erbjuder ett inspirerande och roligt arbete med trevliga och duktiga medarbetare.

Vid en anställning kommer du att tilldelas en mentor som du kommer att ha nära handledning och stöttning av.

Körkort är ett krav.


Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla kontakter av annonserings- eller rekryteringsföretag i samband med denna annons.

Fackliga företrädare nås via kommunens kontaktcenter Hallsbergs kommun, 0582-685000

Kontaktpersoner på detta företaget

Rektor tillika Förskolechef Inger Andersson
0582-68 60 43
- Lärarförbundet -
0582-68 50 48
- Lärarnas Riksförbund -
0582-68 50 47
Rektor Lasse Eskelinen
0582-68 52 99
Rektor Marcus Boljang
0582-68 52 68
Rektor tillika Förskolechef Marie Rundberg
0582-68 62 00
Rektor Birgitta Åberg
0582-68 60 03
Budget- och adm rektor Kjell Gunnarsson
0582-68 60 07
Enhetschef Vuxengrupp Maria Johansson Engdahl
0582-68 54 28
Områdeschef Håkan Andersson
0582-685320

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Hallsbergs kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 oktober 2022
  • Ansök senast: 6 november 2022

Besöksadress

Västra Storgatan 14
None

Postadress

Västra Storgatan 14
Hallsberg, 69480

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024