Biståndshandläggare/Socialsekreterare

Biståndshandläggare/Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

I Lerum erbjuder vi dig en arbetsplats där vi ställer upp för varandra och hjälper varandra i det dagliga arbetet. Arbetsgruppen består av positiva och professionella medarbetare i olika åldrar som har en strävan efter att alltid utvecklas och bli bättre på sitt arbete. Det finns en god stämning i arbetsgruppen och vi stödjer varandra i det dagliga arbetet samtidigt som vi också arbetar självständigt.

Verksamheten leds av en ansvarig enhetschef och i det dagliga arbetet finns två förste socialsekreterare som stöd.

Våra lokaler finns i Lerums centrum, centralt beläget och nära allmänna kommunikationsmedel.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en medarbetare till vår biståndhandläggargrupp. Som biståndshandläggare arbetar du med myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen för personer som är över 65 år.
Ditt uppdrag som biståndshandläggare är att med brukaren i fokus, informera, vägleda, ta emot anmälan/ansökan, utreda, göra individuella behovsbedömningar och fatta beslut om insatser enligt socialtjänstlagen utifrån ansökan om bistånd.
Vi samverkar och samarbetar med andra professioner inom socialtjänsten och sjukvården både inom vår egen organisation men även utanför denna.

KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Tjänsten ställer höga krav på goda kunskaper gällande lagstiftning inom området, datorvana, förmåga att uttrycka sig väl i både tal och skrift samt god samarbetsförmåga och kunskap att driva det egna arbetet framåt.

Du är stresstålig och flexibel i tanke och handling och du har god social kompetens och är positiv i ditt arbete. Du är bra på struktur, planering och prioritering och kan ha många bollar i luften samt kan hantera krav från omgivningen utan att tappa fokus på uppdraget.
Erfarenhet inom myndighetsutövning och kunskaper i datorsystemen Treserva och SAMSA är meriterande.

B-körkort är ett krav.

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Tjänsten kan komma att tillsättas via interna omplaceringar.

ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, 0302-52 10 00.

Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Karlsson
0302-522099
Biståndshandläggare Sara Hassani Westerberg
0302-522067
Bostadsanpassare Eva Bengtsson
0322- 521163
Enhetschef Elisabeth Karlsson
0302-52 20 99
Metodhandledare Sara Hassani Westerberg
0302-52 23 82

Sammanfattning

Besöksadress

Brobacken 1 Lerum
None

Postadress

Box 225
Lerum, 44380

Liknande jobb


Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

22 november 2024

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

21 november 2024

Biståndshandläggare SoL

Biståndshandläggare SoL

21 november 2024