Bitr. avdelningschef på avdelningen för betalningar

Bitr. avdelningschef på avdelningen för betalningar

Arbetsbeskrivning

Avdelningen för betalningar har i uppdrag att bedriva den övervägande delen av Riksbankens verksamhet inom området betalningar. Vårt uppdrag består sammanfattningsvis av att driva och utveckla systemet för betalningsavveckling (RIX) och kontantförsörjningen samt att driva och följa frågor om betalningsmarknadens utveckling och om planering för höjd beredskap. Verksamheten har en stor bredd och präglas av en mix av operativt, verksamhetsutvecklande och analytiskt arbete. Den operativa verksamheten är central för att betalningar ska fungera i Sverige och ställer särskilda krav på oss som jobbar med den.

VI ERBJUDER DIG
Dina uppgifter kommer till bestå av ledning och samordning i frågor som är aktuella och spännande. Ditt fokus kommer att vara både strategiskt och operativt. Du kommer att arbeta i en miljö som är starkt präglad av förändringar i den egna verksamheten, svenska marknaden och även internationellt. Det rör bl.a. betalningssystem, gränsöverskridande betalningar och digitala centralbanksvalutor men även kontantförsörjningen. Vårt praktiska samarbete med eurosystemet ökar i och med att vi under 2022 börjar använda deras plattform för avveckling av realtidsbetalningar. Det finns planer på att utöka samarbetet ytterligare vilket innebär att Riksbanken får en mer operativ roll för värdepappersavvecklingen än vi har idag. Du kommer även vara involverad i arbetet med den löpande verksamheten, som avser allt från den årliga Betalningsrapporten till att tillhandahålla RIX-systemet och kontanter.    

DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Rollen är en mix av operativt, analys och policyarbete inom områdena betalningsmarknad, infrastruktur, kontanter och e-krona samt beredskap. Du deltar i avdelningens ledningsgrupp och i utvecklingen av ledarskapet på avdelningen. Du ersätter avdelningschefen i specifika chefsuppgifter som varierar över tid. För denna tjänst gäller t.ex. att besluta i vissa ärenden om inlösen av ogiltiga kontanter. 
Du kommer att leda vissa aktiviteter och och vara bollblank och kvalitetssäkrare i andra. Det kan omfatta allt från internationellt samarbete till incidenthantering i den operativa verksamheten. Du samarbetar med andra avdelningar, leder interna och externa grupper och säkerställer rapportering till högsta ledningen. 

FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ROLLEN
Du jobbar nära avdelningschefen och den andra biträdande avdelningschefen på avdelningen. Arbetsuppgifter fördelas efter behov och varierar över tid. Rollen ställer krav på att förstå hur strategiska förutsättningar och förändringar i omvärlden påverkar den konkreta verksamheten på Riksbanken och avdelningen på en generell nivå. Arbetstiderna kan komma att påverkas av att vi introducerar en 24/7-organisation för RIX from 2022.

MER OM DIG
Du tycker det är spännande med hur betalningsmarknaden fungerar och vad som driver utvecklingen. Även frågor om beredskap intresserar dig. Du är en självgående person som jobbar strukturerat och är mål- och resultatorienterad. Du tycker det är kul med en mix av operativt, verksamhetsutveckling, analys och policy och har en förmåga att se samband. Du har ett strategiskt perspektiv och ser möjligheter i förändringar.  
Som person är du trygg och stabil. Du är bra på att samarbeta med andra och förstår vad som krävs för att samarbete ska fungera. Du tycker om att ta nya kontakter och har erfarenhet av att leda även externa grupper. 

Vi söker dig med intresse för och erfarenhet av att leda en verksamhet eller uppdrag, med eller utan personalansvar och du vet hur du skapar engagemang och delaktighet i grupper och projekt. Du tvekar inte att ta tag i administrativa uppgifter utan ser poängen med de krav som gäller på en myndighet. Erfarenhet från svensk myndighet är meriterande. Du ska ha erfarenhet av betalningsmarknaden och god kännedom om betalningsinfrastrukturen i Sverige. Har du även erfarenhet av finansmarknaden i bredare bemärkelse är det en merit. Det är även meriterande med erfarenhet från annan centralbank. Du har deltagit i internationella samarbete, företrädesvis inom betalningsmarknaden. Svenska och engelska är inga hinder för dig, varken i tal eller skrift. 

INTRESSERAD?
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev inklusive relevanta betyg senast den 18 februari. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor. Arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi verifierar att inlämnade examenbevis och andra dokument stämmer. Du kan välja att ladda upp relevanta dokument redan vid ansökningstillfället eller så inlämnar du dessa längre fram i processen om det blir aktuellt.

Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. 

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll och särskild personutredning, kommer att göras på slutkandidaten. I detta fall ställs krav på svenskt medborgarskap. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!

Vi återkopplar till dig via mail och ber dig att noga se över både inkorg och skräppost så du inte missar något. Du får också gärna kontakta oss med vändande mail om du upptäcker att utskicken inte hamnar rätt. Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksbanken
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 januari 2022
  • Ansök senast: 18 februari 2022

Besöksadress

Brunkebergs Torg 11
None

Postadress

Brunkebergs Torg 11
Stockholm, 10337

Liknande jobb


Funktionschef Miljöprövning

20 december 2024

Funktionschef Klimat och Miljömål

20 december 2024

20 december 2024

Funktionschef Avfall och tillsynsvägledning

20 december 2024