Biträdande administrativ direktör till Södertörns tingsrätt

Biträdande administrativ direktör till Södertörns tingsrätt

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i en spännande och händelserik organisation? Är du en driven och engagerad person med erfarenhet av strategisk verksamhetsutveckling, verksamhetsuppföljning och ekonomistyrning? Då kan tjänsten som biträdande administrativ direktör vid Södertörns tingsrätt vara något för dig!

Om Södertörns tingsrätt

Södertörns tingsrätt är en av landets största tingsrätter och här arbetar drygt 260 medarbetare.

Domstolen tar emot ett stort antal brottmål, tvistemål, ansökningar om äktenskapsskillnader, konkurser och domstolsärenden. År 2022 fick tingsrätten in drygt 20 000 mål. Tingsrätten består av sex dömande avdelningar, en administrativ avdelning och en stab.

Vårt uppdrag är att varje dag bidra till rättstrygghet i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Arbetsuppgifter

Den biträdande administrativa direktörens arbetsuppgifter är varierande och innebär bland annat att du, under den administrativa direktören, planerar, följer upp och utvecklar arbetet på tingsrätten. Du arbetar nära den administrativa direktören i operativa och strategiska frågor som bland annat rör budget-, ekonomistyrnings-, planerings- och bemanningsfrågor, ekonomisk- och redovisningsmässig uppföljning samt verksamhetsutveckling och verksamhetsuppföljning på den administrativa avdelningen.

Du tillhör den administrativa avdelningen och rapporterar till den administrativa direktören.

Personliga egenskaper

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som har intresse och fallenhet för administrativt arbete, mycket god samarbetsförmåga och bidrar med din kompetens till enhetens och tingsrättens gemensamma arbete. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett strukturerat och effektivt sätt med hög kvalitet och noggrannhet. Du är även ansvarstagande och mycket noggrann med detaljer samtidigt som du har ett helhetsperspektiv. Eftersom arbetsuppgifterna är varierande är det viktigt att du har förmåga att ta initiativ, prioritera och självständigt planera ditt arbete. Organisationen är målstyrd så det är även viktigt att du är kommunikativ, engagerad och kan leda mot uppsatta mål och se konsekvenserna av olika tillvägagångssätt.

För att trivas hos oss behöver du ha ett flexibelt förhållningssätt och kunna rycka in där det behövs. Tempot är stundvis högt så det är därför viktigt att du är lugn och stabil samt uppträder kontrollerat i stressiga situationer och vid hög arbetsbelastning.



Vi söker dig som:

- Har universitets- eller högskoleexamen, gärna med inriktning på ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Har väl vitsordad chefs- eller ledarerfarenhet
- Har lång och sammanhängande erfarenhet i en roll med inslag av operativa och strategiska frågor som budget-, planerings- och bemanningsfrågor, ekonomisk- och redovisningsmässig uppföljning, verksamhetsutveckling och verksamhetsuppföljning
- Har relevant erfarenhet från likvärdiga eller liknande arbetsuppgifter från Sveriges Domstolar eller Domstolsverket
- Tidigare arbetat med ekonomisystemet Unit4 och rapportverktyget Qlik och har mycket goda erfarenheter av Officepaketet och då framför allt Excel och PowerPoint
- Uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska

 

För att vi ska kunna bedöma din ansökan så ber vi dig att göra följande:

- Motivera varför du söker anställningen och beskriv på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet. Detta skriver du i ditt personliga brev.
- Du ska även specificera din arbetslivserfarenhet i ditt CV. Specificera anställningstidens längd; År-Månad-Dag (t.ex.: från: 2020-01-01 till: 2021-12-31).
- Bifoga underlag som styrker universitets- eller högskoleexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Ange löneanspråk i CV eller personligt brev
Vi tillämpar kompetensbaserad rekrytering och kan komma att använda oss av tester som en del i urvalsprocessen.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Therése Samuelsson, HR-specialist
08-561 660 17
Jenny Wingren, HR-specialist
08-561 660 84
Åsa Sandström
08-561 661 43
Therése Samuelsson
08-561 660 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertörns tingsrätt
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 maj 2023
  • Ansök senast: 21 maj 2023

Besöksadress

Björnkullavägen 5A
None

Postadress

Björnkullavägen 5A
Huddinge, 14184

Liknande jobb


6 september 2024

Verksamhetscontroller till Stockholms centrum för ätstörningar

Verksamhetscontroller till Stockholms centrum för ätstörningar

6 september 2024

6 september 2024