Biträdande avdelningschef till avdelningen för Myndighetsstöd

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och fatta viktiga beslut för ett strålsäkert samhälle?

Avdelningen Myndighetsstöd består av tre enheter och en avdelningsstab.

Tjänsten är placerad i avdelningsstaben med budget- och personalansvar för fem medarbetare.

Avdelningen Myndighetsstöd ansvarar för ekonomiadministration, frågor om upphandling och har ett övergripande ansvar för verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning. Avdelningen ansvarar för samt leder och samordnar arbetet med myndighetens verksamhetsplan, årsredovisning och budgetunderlag.

Avdelningen ansvarar för intern service, registratur, arkiv och lokalförsörjning samt samordning och utveckling av det myndighetsinterna säkerhetsarbetet och därvid för arbetet med såväl IT-säkerhet som informationssäkerhet och lokalsäkerhet. Inom avdelningen finns ansvaret för myndighetens IT-infrastruktur och IT-system.

Avdelningen ansvarar även för myndighetens digitalisering samt förvaltning och stöd avseende ledningssystemet.

Nu behöver vi komplettera avdelningen med en biträdande avdelningschef.

Samhällsviktiga arbetsuppgifter
Från 1 juni 2021 har myndigheten en ny organisation och befinner sig i en utvecklingsfas. Som biträdande avdelningschef leder du avdelningsstabens arbete och rapporterar till avdelningschef. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp där du med helhetssyn och ett gemensamt ansvarstagande aktivt bidrar till avdelningens och myndighetens strategiska mål och utveckling. Du har personalansvar samt det övergripande ansvaret för stabens utveckling, verksamhet och budget.

Vi erbjuder dig ett arbete där du som drivande chef får
- ett utmanande uppdrag i en professionell organisation med hög expertkompetens och engagerade medarbetare
- ansvar för planering, uppföljning och rapportering samt för utveckling av verksamheten i nära samarbete med stabens medarbetare
- ansvar för arbetsmiljö, arbetsplatssamverkan samt lönesättning och kompetensutveckling inom staben
- möjlighet att utvecklas vidare i en dynamisk miljö
- leda och fördela arbetet i avdelningsstaben
- ansvara för arbetet med myndighetens verksamhetsplanering och uppföljning
- ansvara för arbetet med årsredovisningen, budgetunderlaget och andra återrapporteringskrav till regeringen och andra myndigheter
- ansvara för arbetet med digitalisering.

Flera av processerna är under utveckling så ett viktigt uppdrag är att driva och leda utvecklingen av processerna. I arbetsuppgifterna ingår även operativa uppgifter inom stabens ansvarsområde.

Anställningen är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar som regel sex månaders provanställning. Tjänsten är säkerhetsklassad, vilket innebär säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), vilken genomförs innan vi fattar beslut om anställning. Svenskt medborgarskap krävs för tjänsten.

Är du den vi söker?
Du har
- högskola/universitetsutbildning föredragsvis inom ekonomi eller juridik. Alternativt annan inriktning som myndigheten ser som lämplig för tjänsten
- minst 3 års chefserfarenhet inom offentlig verksamhet
- erfarenhet av arbete med att leda, planera och följa upp i offentlig verksamhet
- erfarenhet av att driva och leda utvecklingsarbete
- mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har
- erfarenhet av att ha arbetat som stabs- eller planeringschef
- erfarenhet av att leda arbete med verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning
- arbetat med verksamhetsplanering
- erfarenhet av processbaserat arbetssätt.

Strålsäkerhetsmyndighetens chefsprofil är inriktad mot det utvecklande ledarskapet. Vi lägger stor vikt vid dina ledaregenskaper för att fungera bra i rollen som enhetschef behöver du
- vara trygg och prestigelös i ledarrollen
- leda, utveckla och företräda verksamhetens frågor strategiskt
- ur ett helhetsperspektiv vara drivande, ta initiativ och agera med verksamheten i fokus
- agera med integritet och gott omdöme samt vara förtroendeingivande
- skapa goda relationer och ha god samarbetsförmåga samt visa lyhördhet, förståelse och omtanke
- ha god förmåga att engagera, skapa dialog och förutsättningar för motivation, vidta nödvändiga åtgärder samt fatta de beslut som krävs
- ha god förmåga att lyssna och skapa ett öppet och tillåtande klimat samt ge tydlig återkoppling
- vara arbetsgivarrepresentant och företrädare för hela myndigheten på ett förtroendefullt sätt.

Vi förutsätter att du har en hög säkerhetsmedvetenhet och att du kan arbeta enligt myndighetens värdegrund, såväl som den statliga värdegrunden.

Att jobba hos oss
Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar pådrivande och förebyggande för att skydda människor och miljö från oönskade effekter av strålning. Våra cirka 300 medarbetare har djupa och breda kunskaper inom strålskydd och kärnsäkerhet och vi arbetar aktivt med informationssäkerhet, säkerhetskultur och civilt försvar. Hos oss får du förtroende och utrymme att använda och utveckla din kompetens i komplexa frågor med långsiktig betydelse för människor, samhälle och miljö. Vi har ett stort internationellt nätverk och samarbetar med bland annat IAEA och OECD/NEA. För oss är det viktigt att våra medarbetare kan kombinera yrkesliv och privatliv. Myndigheten har tre kontor med säte i Katrineholm. Du som söker tjänsten kan välja mellan att vara placerad i Katrineholm eller Solna, resor mellan orterna förekommer relativt frekvent.

Kontakt och ansökan
Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen? Kontakta avdelningschef Johan Gistorp, 08-799 41 67, alternativt HR-generalist Pia Johansen, 08-799 43 79.

Fackliga företrädare är Karoline Gotlén, Saco-S, 08-799 43 61 , och Michael Wallin, ST, 08-799 42 87.

Välkommen med din ansökan senast den 1 april 2022.

Vi undanber oss erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Strålsäkerhetsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 mars 2022
  • Ansök senast: 1 april 2022

Liknande jobb


6 november 2024