OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.
SiS LVM-hem Rebecka/Ekebylund har verksamhet i Skå på Färingsö cirka två mil väster om Stockholm och i Rosersberg cirka fyra mil norr om Stockholm. Enhet Rebecka finns på Färingsö och enhet Ekebylund i Rosersberg. Institutionen tar emot kvinnor med alkohol-, narkotika- eller blandmissbruk, i kombination med psykisk ohälsa.
Arbetsbeskrivning
SiS LVM-hem Rebecka/Ekebylund söker nu en biträdande enhetschef (BEC) att biträda enhetschefen (EC) i att leda och fördela arbetet på institutionens enhet Ekebylund i Rosersberg. Du kommer som BEC att vara delaktig i ansvaret för de kvinnor som finns placerade på enhetens två avdelningar. Som BEC träder du även in i EC's ställe vid frånvaro enligt delegationsordning. I arbetet ingår ledning av personal och delaktighet i ansvaret för arbetsgruppens kompetensutveckling samt dokumentation, behandlingsplanering, metodutveckling och uppföljning. I arbetet ingår även att se till att avdelningsarbetet följer säkerhetsrutiner för arbetsmiljön och att övriga regler, förhållningssätt samt arbetsstruktur följs. Du behöver ha en god samarbetsförmåga med både interna och externa parter som andra institutioner inom myndigheten samt externa kontakter som socialtjänster, regioner och andra myndigheter. Du ingår i institutionens krisgrupp och institutionens ledningsgrupp som omfattas av chefsberedskap. Tjänsten är underställd EC.
Vi arbetar utifrån våra värdeord, Respekt, Omtanke och Tydlighet gentemot klienter, medarbetare och externa parter.
Kvalifikationer
På SiS månar vi om ett gott ledarskap. Det innebär att du som chef och ledare tar ansvar för helheten, agerar som en god förebild, driver utveckling, främjar ett gott samarbete och är tydlig i din kommunikation. Läs mer om vårt ledarskap.
Din personliga lämplighet är nyckeln till förändring. Därför behöver du vara lyhörd och ha en grundmurad positiv människosyn.
Krav finns på relevant högskoleutbildning inom samhälls- eller beteendevetenskap alternativt vårdkunskap med minst 210 hp. Dokumenterad erfarenhet av samt vitsordad lämplighet för ledarskap krävs. Du har en god dokumentations- och kommunikationsförmåga med god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Även en mycket god samarbetsförmåga erfordras. Meriterande är erfarenhet av offentlig verksamhet, företrädesvis inom socialtjänst eller vård och behandling. Du förutsätts kunna organisera ditt och andras arbete på ett adekvat sätt samtidigt som du besitter förmågan att med ett strategiskt och strukturerat arbetssätt leda avdelningsarbetet så att det överenstämmer med den värdegrund och de mål, lagar och riktinjer som finns för verksamheten. Du behöver kunna ta tillvara på medarbetarnas olika kompetenser och trivs med att motivera till delaktighet och ansvarstagande för att utveckla verksamheten mot uppställda mål.
Du ska också ha:
• B-körkort
Anställning:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan:
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 3 juli 2023.
Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen.
SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.
För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/