Biträdande enhetschef

Biträdande enhetschef

Arbetsbeskrivning

– var med och led enheten för internationella migrationsfrågor

Enheten för internationella migrationsfrågor, Justitiedepartementet
Vill du vara med och leda och utveckla verksamheten samt motivera och entusiasmera medarbetare? Som biträdande enhetschef erbjuder vi dig en spännande roll i högt tempo och med omväxlande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Sedan 1 juni 2024 är arbetet med migrationsfrågor i Justitiedepartementet uppdelat på tre enheter, Enheten för migrationsrätt, Enheten för internationella migrationsfrågor och Enheten för nationella migrationsfrågor. Enheten för internationella migrationsfrågor ansvarar bl. a. för förvaltnings- och utvecklingsfrågor som gäller internationella migrationsfrågor, inklusive viseringspolitik och återvändandefrågor, förvar, förebyggande av irreguljär migration och internationellt migrationspolitiskt samarbete. Enheten ansvarar också för samordning av EU-arbetet när det gäller migrations- och asylfrågor.

Som biträdande enhetschef bistår du enhetschefen i att leda, fördela, samordna och följa upp arbetet på enheten för internationella migrationsfrågor. Det innebär såväl att utgöra ett ”bollplank” till enhetschefen i olika frågor som att ha ett huvudansvar för genomförande av vissa arbetsuppgifter. I arbetet ingår att vara huvudman och att vid behov träda in i enhetschefens ställe. 

Enhetschefen har personalansvar för alla medarbetare på enheten. Som huvudman ansvarar biträdande enhetschefen dock för att arbetsleda de medarbetare som arbetar med de frågor han eller hon är huvudman för.

Läs mer om vår verksamhet på https://www.regeringen.se

Din bakgrund
Du har akademisk samhällsvetenskapligt inriktad examen som är relevant för uppdraget med t.ex. statsvetenskaplig, juridisk eller ekonomisk inriktning. Du har flerårig aktuell erfarenhet från Regeringskansliet samt erfarenhet av enhetens sakområde. Vidare har du chefs- och/eller huvudmannaerfarenhet, erfarenhet av internationellt arbete samt erfarenhet av EU-arbete inom Regeringskansliet. Du har även mycket goda kunskaper om Regeringskansliets arbets- och samrådsformer samt mycket goda kunskaper i svenska och engelska.

Dina egenskaper
I rollen som biträdande enhetschef förväntar vi oss att du är genuint intresserad av organisatoriska frågor och att utveckla verksamheter. Du är stabil med gott omdöme och med en god förmåga till framgångsrika samarbeten samt god förmåga att bygga och underhålla nätverk. 

Du är en kvalitetsmedveten person med god förmåga att organisera och planera samt vara drivande och prestigelös. Du har också viljan och förmågan att leda och engagera kompetenta medarbetare. Rollen som biträdande enhetschef ställer även höga krav på din förmåga att hantera att arbeta i högt tempo och att analysera en större mängd information samt vara effektiv. 

Övrigt
Tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Uppgiften att vara biträdande enhetschef upphör dock i normalfallet vid enhetschefens frånträde.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. 

Är du intresserad?
Om du vill veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Sofia Östmark på 08- 405 42 79. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Karina Pettersson på 08-405 57 65 . Fackliga kontaktpersoner är Klara Hedlund för Saco och Catharina de Grad för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.


Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 21 november 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 november 2024
  • Ansök senast: 21 november 2024

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


18 december 2024

Biträdande rättschef

Biträdande rättschef

18 september 2024

18 september 2024