OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
- var med och led enheten för nationella migrationsfrågor
Enheten för nationella migrationsfrågor, Justitiedepartementet
Vill du vara med och leda och utveckla verksamheten samt motivera och entusiasmera medarbetare? Som biträdande enhetschef erbjuder vi dig en spännande roll i högt tempo och omväxlande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Sedan 1 juni 2024 är arbetet med migrationsfrågor i Justitiedepartementet uppdelat på tre enheter, Enheten för migrationsrätt, Enheten för internationella migrationsfrågor och Enheten för nationella migrationsfrågor. Enheten för nationella migrationsfrågor ansvarar bl. a. för frågor som rör nationell migrationspolitik, svenskt medborgarskap och styrningen av Migrationsverket. Enheten samordnar också arbetet med statens budget under utgiftsområde 8 Migration.
Som biträdande enhetschef bistår du enhetschefen i att leda, fördela, samordna och följa upp arbetet på enheten för nationella migrationsfrågor. Det innebär bl.a. att utgöra ett ”bollplank” till enhetschefen i olika frågor och att vid behov träda in i enhetschefens ställe. Det innebär också att ha ett huvudmannaansvar för genomförandet av vissa arbetsuppgifter på enheten.
Enhetschefen har personalansvar för alla medarbetare på enheten. Som huvudman ansvarar biträdande enhetschefen dock för att arbetsleda de medarbetare som arbetar med de frågor han eller hon är huvudman för.
Läs mer om vår verksamhet på https://www.regeringen.se
Din bakgrund
Du har akademisk samhällsvetenskapligt inriktad examen som är relevant för uppdraget med t.ex. statsvetenskaplig, juridisk eller ekonomisk inriktning. Du har flerårig erfarenhet från arbete i Regeringskansliet samt chefs- och/eller huvudmannarerfarenhet. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom migrationsområdet och det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete med myndighetsstyrning eller statens budget i Regeringskansliet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med organisatoriska frågor och verksamhetsutveckling samt erfarenhet av EU-arbete i Regeringskansliet. Du behöver ha mycket goda kunskaper i svenska såväl i tal som i skrift och goda kunskaper i engelska såväl i tal som skrift.
Dina egenskaper
I rollen som biträdande enhetschef behöver du ha förmåga att leda och engagera kompetenta medarbetare. Du är stabil med gott omdöme, samtidigt som du är flexibel och har en god förmåga till att skapa framgångsrika samarbeten. Du är också kvalitetsmedveten med en mycket god förmåga att analysera större mängder information. Rollen som biträdande enhetschef ställer även höga krav på att arbeta strukturerat samt vara effektiv och drivande.
Övrigt
Tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Uppgiften att vara biträdande enhetschef upphör dock i normalfallet vid enhetschefens frånträde.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Om du vill veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Lars Davidsson på 08- 405 41 98. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Karina Pettersson på 08-405 57 65 . Fackliga kontaktpersoner är Klara Hedlund för Saco och Catharina de Grad för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 21 november 2024.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35