OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Eslövs kommuns vision är att vara Skånes bästa kommun att bo och verka i 2025. Eslöv är en populär bostadsort med cirka 32 000 invånare, belägen i Öresundsregionen. I Eslöv är det nära till det mesta, inte minst tack vare de goda tågförbindelserna med övriga delar av Skåne och Köpenhamn. I kommunen finns småstadens lugn, närhet och levande landsbygd, men också tillgång till kultur och affärsutbud.
I Eslövs kommun tar vi tillvara alla medarbetares kompetens, oavsett olikheter. Kommunen är certifierad enligt standarden Investors in People, IiP, som förenar verksamhetsutveckling med delaktighet och utveckling för medarbetarna.
Från och med den 1 januari 2015 gäller rökfri arbetstid på alla arbetsplatser inom Eslövs kommun.
Förvaltningen Barn och Utbildning består av fyra avdelningar; Grundskoleavdelningen, Förskoleavdelningen, Gymnasie- och vuxenutbildningen och Resursavdelningen.
Samverkan mellan de olika verksamhetsavdelningarna och med externa aktörer kring förebyggande insatser för grupper och enskilda barn är en självklarhet i vår verksamhet. Alla barn, oavsett förutsättningar har rätt att utvecklas och nå kunskapsmålen.
Huvudinriktningen är att verksamheten inom Barn och Utbildning ska bygga på en vetenskaplig grund. Vår vision lyder ”Alla elever i Eslövs kommun ska ha behörighet till ett högskoleförberedande- eller yrkesprogram i gymnasiet samt ha en god självkänsla och ett gott självförtroende”.
För att nå de uppsatta målen är personalen den absolut viktigaste resursen och medarbetarnas engagemang och kompetens avgörande framgångsfaktorer.
Myndighetsutövningen gällande barn och ungdomar i Eslöv sker på utredningsenheten som tillhör resursavdelningen och är samorganiserad med enheten för ensamkommande, familjeenheten samt elevstödsenheten.
På utredningsenheten barn och unga finns mottagningsgrupp, utredningsgrupp, familjehemssekreterare, barnsekreterare samt familjerätt. Det arbetar en enhetschef samt två biträdande enhetschefer.
ARBETSUPPGIFTER
Den annonserade tjänsten gäller biträdande enhetschef, där det huvudsakliga uppdraget är att vägleda och handleda socialsekreterarna inom grupperna familjerätt och familjehem i det dagliga arbetet med ärendehandläggning, både i grupp och individuellt. De biträdande enhetscheferna täcker också för varandra vid ledighet och sjukdom.
Bitr. enhetschef ska också:
• Fungera som sakkunnig inom området
• Ge handledning och feedback till socialsekreterarna
• Stötta socialsekreterarna gällande prioriteringar i det dagliga arbetet
• Introducera nya socialsekreterare, till stöd i detta finns en mentor som ansvarar för delar av introduktionen och fungerar som vidare stöd för nya medarbetare under första året
• Läsa skriftliga underlag
• Ansvara för kontroll och granskning av handläggningen utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer
• Medverka till utveckling i verksamheten
Som biträdande enhetschef ansvarar du för en grupp om 2 inom familjerätten samt en familjehemsgrupp på 5 socialsekreterare. Det råder en glad och trevlig stämning i gruppen och alla bidrar till denna goda atmosfär. Medarbetarna har arbetat olika länge, från nyanställda till de som arbetat många år med socialt arbete. Det bedöms finnas en god kompetens och arbetsvilja i gruppen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller likvärdig utbildning och minst tre års erfarenhet av arbete inom socialtjänsten och uppföljning av insatser. Du har kunskap om barn och ungas utveckling och behov samt regelverk och rättsutveckling.
Arbetet som biträdande enhetschef kräver att du är trygg och stabil i dig själv och i ditt arbete. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och kan planera ditt arbete. Det är viktigt att du kan behålla ett realistiskt perspektiv på situationer, fokusera på rätt saker och vara lugn och kontrollerad i stressade situationer. Du är kvalitetsmedveten, vilket innebär att du är noggrann och gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Du har förmåga att uttrycka dig på ett nyanserat sätt i både tal och skrift samt förstår komplicerade språkliga underlag. Det du skriver måste vara av hög kvalitet.
Vi arbetar nära i team och samarbetsförmåga är en grundförutsättning. Du arbetar coachande och kan förmedla information till andra.
Det är viktigt att du har lätt att förhålla dig till ändrade omständigheter i verksamheten och ser möjligheter vid förändringar.
Vid anställningsintervju vill vi att du visar upp socionomexamen, tjänstgöringsintyg som verifierar dina erfarenheter samt utdrag ur belastningsregister.
ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vid problem med ansökan var god kontakta Visma Recruit 0771-10 10 29.
Inför rekryteringsarbetet har Eslövs kommun tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Enligt Lag (2013:852) om registerkontroll skall du vara beredd att lämna ett registerutdrag (högst ett år gammalt) ur polisens belastningsregister. Utdraget beställs av den arbetssökande själv från Rikspolisstyrelsen. Blankett kan hämtas på www.polisen.se eller på närmsta polisstation.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jörgen Larsson, Avdelningschef Resursavdelningen
0413-625 58
Anna von Reis, Projektledare "Sociala Insatsgrup
0761-42 23 06
Karin Nilsson, Vision
072-231 81 64
Annika Hellborg, SSR
0413-621 32
Avdelningschef Resursavdelningen Jörgen Larsson
Samordnande skolsköterska Lizbeth Blennerup
Enhetschef Helén Fransson
Avdelningschef Resursavdelningen Jörgen Larsson
0413-62558,0730-912558
Enhetschef Josefin Sandell
0413-62309
Enhetschef Thomas Larsen