OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Enskede Årsta Vantör är en av 13 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 100 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet.
Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 25 000 nya lägenheter planeras här till år 2030.
Vi erbjuder dig möjlighet att arbeta i en visionsstyrd och utvecklingsinriktad verksamhet. Här kommer du att kunna bidra till samhällsnyttan i en växande stadsdel där vi ser olikheter och mångfald som en resurs.
Arbetsplatsbeskrivning
Nu söker vi en biträdande enhetschef med ansvar för tre gruppbostäder inom socialpsykiatrin.
Kanske är det just du som vill vara med och bidra till ett bättre Stockholm och leda för kompetenta, engagerade och utvecklingsorienterade arbetsgrupper. Verksamheterna ligger geografiskt spridda i stadsdelsområdet, i nära anslutning till kollektivtrafik.
Enheten för utförarverksamhet socialpsykiatri och daglig verksamhet LSS ger stöd till personer med intellektuell, psykisk- och /eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som behöver sociala insatser för att klara sin dagliga livsföring. Enheten består av 14 olika verksamheter och erbjuder biståndsbedömd daglig verksamhet, sysselsättning, gruppbostad, stödboende och boendestöd. Enheten erbjuder också en öppen verksamhet för socialpsykiatrins målgrupp.
Enhetens kärnuppdrag att de personer som har stöd från enheten ska uppnå en högre grad av självständighet och bli förberedda för arbete och självförsörjning. Med självständighet menar vi att en människa kan göra val och kan ha kontroll och bestämma över sitt liv. Individuella stöd och lösningar kan vara en förutsättning för att kunna leva ett självständigt liv, ta del av mänskliga rättigheter och vara delaktiga i samhället. Med självförsörjning menar vi att inkomsten kommer via andra medel än försörjningsstöd eller aktivitetsersättning.
I socialpsykiatrins gruppbostäder bor vuxna personer med psykisk- och/eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i egen lägenhet med möjlighet till social samvaro i de gemensamma utrymmena. Verksamhetens stöd och service ska ge förutsättningar för ekonomisk och social trygghet, jämlikhet i levnadsvillkor och aktivt deltagande i samhällslivet. Stöd och service anpassas efter den enskildes behov och personal stödjer genom att lyfta fram dennes färdigheter och kompensera för svårigheter. Insatserna bygger på den enskildes självbestämmande och utgår från beställning och genomförandeplan. Som en del i arbetet på gruppbostäderna används vårdhundar.
Arbetsbeskrivning
Du har det dagliga operativa ansvaret för tre gruppbostäder inom socialpsykiatrin. I ditt uppdrag ingår att ansvara för att verksamheten bedrivs enligt lagar, avtal och riktlinjer.
Vidare är ditt uppdrag att ansvara för det operativa arbetet med personal- och verksamhetsfrågor på enheterna. Personalansvaret innefattar bl.a. rekrytering, rehabilitering och medarbetar- och lönesamtal i samråd med enhetschef. Du ansvarar för att den dagliga bemanningen och arbetet fungerar.
Utöver detta är det din uppgift att koordinera och utveckla arbetssätt. Som biträdande chef ingår också att handleda medarbetare i det dagliga arbetet med brukarna. Personalgrupperna har regelbunden extern handledning. Du når verksamhetens mål inom givna budgetramar, är engagerad i ditt uppdrag och förstår din roll i helheten som ledare. Du har verksamhetskunskap och är trygg i ditt ledarskap, du sätter alltid brukaren i fokus och involverar dina medarbetare.
Som biträdande enhetschef är du direkt underställd enhetschef. Du ingår i enhetens ledningsgrupp som består av en enhetschef och fyra biträdande enhetschefer. Du har tillgång till stödfunktioner från t ex HR, ekonomi och kvalitetsutveckling. Samtliga gruppbostäder har en samordnare. Som en del i ditt HSL-ansvar har du ett nära samarbete med enhetens sjuksköterska. Att delta i olika former av samverkan ingår också i arbetsuppgifterna. Du kommer även täcka upp för övriga chefer på enheten vid behov.
Kvalifikationer
För att möta kraven för rollen som biträdande enhetschef ska du vara högskoleutbildad inom socialt arbete, som socionom eller annan utbildning som arbetgivaren finner likvärdig.
Du ska ha erfarenhet från verksamhetsområdet socialpsykiatri, från utförarverksamhet enligt SoL samt från en arbetsledande position på chefsnivå. Vidare är det meriterande om du har jobbat med personer med psykisk ohälsa och/eller personer med autism eller annan neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Erfarenhet av arbete inom gruppbostad eller annan utförarverksamhet inom socialpsykiatri eller LSS är meriterande.
Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är relationsskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt med människor. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet.
Du styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Du förstår och tillämpar affärsmässiga principer, vilket innebär att du fokuserar på kostnader, intäkter och effektivitet ur ett ekonomiskt perspektiv.
Du kommunicerar på ett tydligt, klart, välformulerat och engagerat sätt. Samtidigt har du en god förmåga att lyssna och anpassa dig till situationen. Du säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du har en mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt samt trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus. Det är naturligt för dig att samverka med fackliga organisationer.
Övrigt
Tjänsten är på 39,5 tim/vecka och på dagtid.
Arbete utanför kontorstid kan förekomma.
Vi tillämpar provanställning 6 månader.
Intervjuer kommer att ske löpande.
Tjänsten tillsätts om erforderliga beslut fattas.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.