OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för brottmålsärenden och internationellt rättsligt samarbete, Justitiedepartementet
Som biträdande enhetschef erbjuder vi dig nästa steg med mer ansvar i en spännande roll med omväxlande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som biträdande enhetschef bistår du i ledningen av enheten i arbetet att leda, fördela, samordna och följa upp enhetens verksamhet. Det innebär både att utgöra ett "bollplank" till enhetschefen i olika arbetsgivar- och verksamhetsfrågor såväl som att ha ett huvudansvar för genomförande av vissa arbetsuppgifter. I förekommande fall ska den biträdande enhetschefen vid behov träda in i enhetschefens ställe.
Enhetschefen har personalansvar för alla medarbetare på enheten. Som huvudman ansvarar du dock självständigt för att arbetsleda de medarbetare som arbetar med de frågor du är huvudman för.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se
Din bakgrund
Du har en juristexamen och gedigen erfarenhet av huvudmannaskap för lagstiftning i Regeringskansliet. Det är meriterande om du har arbetat med internationella frågor, bland annat förhandlingsarbete och genomförandearbete. Du har kunskap om Regeringskansliets processer samt mycket goda kunskaper i svenska och engelska. Det är meriterande om du har kunskaper i franska och/eller andra språk. Om du har erfarenhet av frågor som rör enhetens ansvarsområden ses det som meriterande och kommer göra att du snabbare kan hitta din roll och bidra till enhetens arbete.
Dina egenskaper
I rollen som biträdande enhetschef förväntar vi oss att du har förmåga och intresse av att leda och motivera andra medarbetare. Du behöver också ha gott omdöme och god förmåga att se till helheten. Din konstruktiva förmåga till framgångsrika samarbeten på alla nivåer är tongivande för dig. Du är även en kvalitetsmedveten person med god förmåga att organisera, planera, sätta mål och följa upp. Arbetet ställer även höga krav på att du har förmåga att även under tidspress kunna bedöma vad som är viktigast att prioritera på såväl kort som lång sikt.
Övrigt
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer, kontakta Ida Kärnström som är tillträdande enhetschef, på 08-405 28 03. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Johan Olsson på 08-405 11 94. Fackliga kontaktpersoner är Martin Rhodin, Saco och Catharina de Grad, ST. Du når dem båda på 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 18 april 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt samordning av samhällets krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35