OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det händer mycket i Skellefteå. Här ska många fler människor leva och bo och just nu pågår arbetet för att möta utvecklingen.
Vi söker en biträdande enhetschef till vår nya verksamhet inom Solkraft som vill, kan och vågar leda enheten in i framtiden. Vi behöver möta morgondagens behov och förutsättningar redan idag. Det ställer stora krav på bland annat kompetensutveckling, verksamhetsutveckling och samverkan.
Socialkontoret är kommunens största förvaltning. En av förvaltningens avdelningar är individ- och familjeomsorgen som bland annat arbetar med stöd och behandling till vuxna inom öppenvård, försörjning samt arbetsrehabilitering och sysselsättning inom Solkraft.
Solkraft har i dag fyra olika typer av verksamheter som finns på olika platser inom kommunen. Solkrafts uppdrag är att öka livskvalitet genom att skapa social samhörighet, självständighet och möjlighet att bidra till samhället i huvudsak genom arbetsträning.
Solkraft vänder sig främst till individer som står utanför ordinarie arbetsmarknad, är i en omställning i livet och/eller i behov av habilitering och rehabilitering.
ARBETSUPPGIFTER
Som chef i Skellefteå kommun har du en viktig roll i en organisation där vi arbetar på invånarnas uppdrag. Det är en speciell utmaning som kräver både långsiktighet och förmågan att göra skillnad här och nu. I uppdraget som biträdande enhetschef ingår det att vara operativ chef för en verksamhet, samt att samarbeta med chefsområdets övriga verksamheter. Till din hjälp har du arbetsledare, administration och engagerade medarbetare. Du leder och utvecklar enheten och medarbetarna genom ett tydligt ledarskap och genom att agera förebild.
Som biträdande enhetschef har du personalansvar och bistår enhetschefen med arbetsmiljöansvar och budgetarbetet på enheten. Du arbetar utifrån ett nära och coachande ledarskap där du leder med tillit. I arbetsuppgifterna ingår även utbildningsansvar inom truck, travers och hjullastarförarutbildning. Genom att nyttja resurserna där de behövs som bäst ser du till att vi kan göra skillnad för dem vi är till för.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning eller annan utbildning alternativt erfarenhet som utifrån uppdraget bedöms lämplig. Du har ledarerfarenhet och är trygg i den rollen. Det är naturligt för dig att jobba med ett coachande ledarskap och ha en tro på individens egna förmågor, där du motiverar och engagerar andra. En förutsättning för att lyckas med uppdraget är att du driver ditt arbete självständigt. Du vågar ta beslut och är medveten om eventuella risker och du ser konsekvenserna ur ett helhetsperspektiv.
Som person behöver du vara kommunikativ samt ha förmågan att skapa delaktighet och engagemang. Vi ser gärna att du har kunskap om ekonomisk planering och uppföljning, kvalitetsarbete och arbetsmiljöarbete. Har du tidigare erfarenhet från verksamhetsområdet ser vi också det som en merit. Du är skicklig i ditt sätt att kommunicera, både i tal och skrift. Det är meriterande om du har arbetat i en politiskt styrd organisation. Du gör dig förstådd både muntligt och skriftligt på svenska. B-körkort är ett krav då resor ingår i jobbet.
ÖVRIGT
Socialkontorets medarbetare ger vård, omsorg och stöd till människor i hela Skellefteå. De kan vara äldre, människor med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning eller enskilda och familjer i behov av särskilt stöd under en period.
Vår verksamhet finns runt om i hela kommunen och hos oss finns specialister inom flera områden inom vård, omsorg, kost, stöd och aktivering för funktionsnedsatta, missbruksvård, familjerådgivning och mycket mer. Med empati, kunskap och engagemang bidrar socialkontoret till att skapa ett Skellefteå där alla får plats.
Läs mer om Skellefteå här:
https://skelleftea.se
Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.