OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stockholm är landets ledande tillväxtregion. Det kräver en arbetsmarknad där arbetsgivare kan rekrytera den kompetens de behöver och där stockholmarna har möjlighet att byta bransch, komma tillbaka i arbete eller studera vidare. Arbetsmarknadsförvaltningen ansvarar för stadens samlade
arbetsmarknadsinsatser och vuxenutbildning - kommunal vuxenutbildning inklusive utbildning i svenska för invandrare, särskild utbildning för vuxna och yrkeshögskola.
Vill du veta varför du borde arbeta hos oss? https://play.mediaflowpro.com/ovp/14/15AMHDN9JP
Jobbtorg Stockholm är en avdelning inom Arbetsmarknadsförvaltningen med uppdrag att hjälpa stockholmarna hitta sin plats i arbetslivet.
Verksamhetsområde Insatser inom Jobbtorg Stockholm består av fyra enheter Unga insatser, Jobbstart, Fokus unga och enheten för Funktionsnedsättning och Psykisk ohälsa.
Nu utökar vi på enheten för Funktionsnedsättning och Psykisk ohälsa vår ledningsgrupp och söker ytterligare en biträdande enhetschef.
Enheten för Funktionsnedsättning och Psykisk ohälsa
Vårt kontor finns i Hammarby Sjöstad och vi är cirka 35 medarbetare bestående av en enhetschef, två biträdande enhetschefer, jobbcoacher, projektledare, administratörer, studie-och yrkesvägledare, ambassadör och Peer-Supporter. Enheten specialiserar sig på funktionsnedsättningsfrågor och arbetar med deltagare som tillhör LSS eller socialpsykiatrins målgrupp. Deltagarna kommer från dagliga verksamheter, socialtjänsten, specialist- eller socialpsykiatrin. Inom ramen för olika projekt arbetar vi även med deltagare från Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Region Stockholm.
Ditt uppdrag som biträdande enhetschef
Du är en av två biträdande enhetschefer som arbetar för den del av enheten som arbetar för målgruppen med psykisk ohälsa. Vi arbetar utifrån metoden IPS (Individual Placement and Support) och stöttar deltagare med långvarig funktionsnedsättning på grund av psykisk ohälsa att komma i arbete och studier. Vi har vår ordinarie verksamhet Alfa samt projekten Integrering av IPS i psykosvården samt IPS missbruk.
Då verksamheterna samarbetar med varandra gällande bland annat arbetsgivararbete och metodutveckling har du ett delat ledarskap med nuvarande biträdande enhetschef. Tillsammans ansvarar ni för att fortsätta driva och utveckla arbetet inom Alfa och våra projekt. Du har arbetsmiljö- och personalansvar för cirka 16 medarbetare. Du arbetar för att ta tillvara på och utveckla medarbetarnas kompetens. Du bidrar också till det strategiska utvecklingsarbetet och arbetar för att utveckla enheten på bästa sätt för målgruppen.
Hur är det att arbeta hos oss som chef och ledare?
På vår enhet tar vi tillvara på den kreativitet och kompetens var och en besitter. Våra medarbetare drivs av att göra ett viktigt arbete som gör skillnad för våra deltagare. I vår ledningsgrupp får du ett stort förtroende att leda din arbetsgrupp och stöd i att arbeta med verksamhetsutveckling och förändringsfrågor. Du får möjlighet att utveckla dig och ditt ledarskap tillsammans med kollegor och chef samt ingå i en ledningsgrupp och enhet som präglas av omtänksamhet, framåtanda och mycket skratt!
Din bakgrund och erfarenhet
Som chef hos oss är du proaktiv och drivande i förändrings- och utvecklingsarbete och främjar nytänkande och mångfald. Vi har hög måluppfyllelse och förväntar oss att du fortsätter arbeta mot resultat på ett effektivt och målfokuserat sätt. Du ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.
Ditt ledarskap kännetecknas av en mycket god förmåga att skapa goda relationer med såväl medarbetare som externa samverkanspartners. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och följer upp att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Då medarbetarna är självgående, kompetenta och har ett högt engagemang ser vi att du som ledare visar tillit och förtroende.
För denna tjänst krävs att du har
- en relevant akademisk utbildning, gärna inom socialt eller pedagogiskt arbete
- aktuell chefserfarenhet med personal- och arbetsmiljöansvar
- erfarenhet av att arbeta med våra målgrupper
- erfarenhet av att samverka internt men även med externa parter
- god systemvana och behärskar Office-paketet i sin helhet
- motsvarande erfarenhet och kunskap av ovanstående som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten.
Det är meriterande om du har
- kunskap om arbetsmarknadsfrågor, sociallagstiftning och myndighetsutövning inom socialtjänsten
- erfarenhet av budgetansvar
- erfarenhet av metoden IPS (Individual Placement and Support)
- erfarenhet av metoden SE (Supported Employment)
- arbetslivserfarenhet från offentlig verksamhet.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrigt
I denna rekryteringsprocess kommer arbetspsykologiska tester att användas.
Läs gärna mer om Stockholms stad som arbetsgivare: https://jobba.stockholm och om våra förmåner https://jobba.stockholm/formaner/
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.