Biträdande enhetschef till Jobbcentrum

Biträdande enhetschef till Jobbcentrum

Arbetsbeskrivning

Vill du ha en ledande roll där du får vara en del i människors utvecklingsresa? Är du driven, engagerad och gillar att skapa goda relationer? Vi genomför just nu en stor jobbsatsning inom ramen för de arbetsmarknadspolitiska åtgärder som staten beslutat om och söker en biträdande enhetschef för detta uppdrag. Vill du få ansvar för 500 extratjänster inom vår kommun så kan detta uppdrag vara någonting för dig! Uppdraget sträcker sig fram till årsskiftet.

Tjänsten är placerad på Jobbcentrum där vi är en av fyra enheter inom Arbete och försörjning, på Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen. Vi har det övergripande ansvaret i att genom bred kompetens stötta, motivera och vägleda personer som saknar egen försörjning och står utanför arbetsmarknaden. Målet är att personer kommer närmare sin egen försörjning genom arbete eller studier.

ARBETSUPPGIFTER
Jobbcentrum leds idag av två enhetschefer där den här rollen kommer bli en viktig pusselbit gällande att hjälpa målgruppen med försörjningsstöd att komma i egen försörjning. I rollen driver och leder du arbetet med att matcha 500 extratjänster. Detta sker inom ramen för arbetsmarknadspolitiska anställningar som det finns ett stort fokus på i Eskilstuna generellt och inom kommunen i synnerhet.
Idag hanteras dessa frågor inom arbetsgivarteamet av en samordnare, tre vägledare och en administratör. Du får en viktig roll i detta team där du leder möten, stöttar och coachar medarbetarna.

Arbetsuppgifterna är enligt följande:
• Ansvar för extratjänstverksamheten vilket innefattar planering och utveckling av insatsen. Uppdraget består av att leda verksamheten samt ansvara för att den sköts enligt kommunens mål och riktlinjer samt att gällande lagar och avtal följs.
• Personalansvar gällande alla extratjänster och det handlar då om ett delat ansvar med den mottagande arbetsplatsen. Andra personalfrågor gällande områden som rehabilitering och misskötsamhet ingår.
• Ansvar för dokumentation inom åtagandet.
• Resultatuppföljning av insatsen.
• Samverkan med Arbetsförmedlingen och internt inom kommunen.
• Genom omvärldsbevakning hålla sig uppdaterad inom arbetsmarknadsområdet.

Samarbete sker förutom med JobbCentrum i stort, med ovan team och arbetsplatser samt med chefskollegorna på Jobbcentrum. Du kommer ibland delta i området Arbete och försörjnings ledningsgrupp (vid frågor om åtagandet 500 extratjänster). Du har också mycket kontaktytor med förvaltningens olika stödfunktioner som exempelvis HR, Kvalitet och ekonomi.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning om minst 180 hp eller 120 p.
• Erfarenhet av arbete med arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
• Vana att arbeta i Officepaketet och använda it som stöd i arbetet.
• God förmåga att uttrycka dig i svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du också har:
• Erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd organisation.
• Ledarskapsutbildning och/eller chefserfarenhet med personal-, ekonomi-, verksamhets- och arbetsmiljöansvar.
• Erfarenhet av BEA-avtalet.

Dina formella kvalifikationer är viktiga, men vi kommer också att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har en framåt och öppen personlighet, samt tycker om att skapa goda relationer och att samarbeta. Du är en person som är tålmodig och lösningsorienterad med ett ödmjukt sätt. Du är också stark och behåller lugnet även i pressade situationer. En viktig egenskap är att kunna hantera svåra samtal med anställda och där vara tydlig och smidig i kommunikationen. Det är bra om du har erfarenhet av att driva verksamheten mot uppsatta mål. Vi ser gärna att du har ett stort engagemang för uppdraget och förståelse för den här typen av målgrupp och att du har förmågan att coacha och inspirera i det dagliga arbetet. Din vana vid förändringsarbete och att planera, leda och följa upp verksamheter i utveckling kommer väl till pass i denna roll. Vi söker dig som vill göra skillnad!

ÖVRIGT
Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen ansvarar för arbetsmarknadsinsatser, försörjningsstöd och vuxenutbildning. Förvaltningens uppdrag är att leda invånare i Eskilstuna till insatser och utbildning som syftar till att nå egen försörjning. Målet är att alla som kan jobba ska jobba.

Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Anna Dahlberg
016-710 28 30
Rekryteringskonsult Therese Klingmalm (nås v.31-32)
016-710 51 38
Enhetschef Thria Rahman (nås v.31-32)
016-710 84 56
Rekryteringskonsult (semester V.32-34) Hanna Söderberg

Rekryteringskonsult (semester V.32) Therese Gustavsson

Rekryteringskonsult (semester V.31-34) Hanna Söderberg

Rekryteringskonsult Therese Gustavsson

Rekryteringskonsult Lisa Bele
016 - 710 25 78
Rekryteringskonsult Elin Engström
016- 710 51 39
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52

Sammanfattning

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Postadress

Alva myrdals gata 3d
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb


8 november 2024

20 november 2024