OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Kommunikationsenheten samordnar och utvecklar vår kommunikation för att öka kännedom och förtroende för SPSM. Vi ger strategiskt och operativt stöd i myndighetens nationella projekt och processer. Vi ansvarar för strategier och riktlinjer inom området så att myndighetens gemensamma kommunikation är tydlig, sammanhållen och lättillgänglig.
På enheten finns 25 medarbetare uppdelade i två grupper, en digital grupp och kommunikationsgrupp. Medarbetare är placerade på flera olika kontor i Sverige vilket innebär att vi i stor utsträckning använder digitala verktyg för arbete och möten på distans. Denna tjänst kommer att vara placerad i Stockholm, Örebro eller Härnösand.
ARBETSUPPGIFTER
Är du utvecklingsinriktad ledare med helhetssyn och ett tydligt, lyhört och inspirerande ledarskap? Då kan det vara du som är vår nya biträdande kommunikationschef för vår kommunikationsgrupp.
Vi söker dig som är en erfaren chef och ledare, som drivs av ständiga förbättringar, är initiativtagande och modig. Du har ett inkluderande arbetssätt, både gentemot dina medarbetare och chefskollegor. Du är strukturerad, lösningsorienterad, har god beslutsförmåga samt är mål- och resultatinriktad. Rollen som biträdande enhetschef för kommunikationsgruppen är ny. Du kommer att ha stora möjligheter att vara med och forma den. Tillsammans med medarbetarna kommer du att utveckla kommunikationsenhetens roller och ansvarsområden.
Du kommer att ansvara för 16 medarbetare som levererar operativt och strategiskt stöd inom kommunikationsområdet med våra målgruppers bästa för ögonen. Dina medarbetare är erfarna kommunikatörer som är vana att jobba självständigt . Tillsammans med enhetschefen och ytterligare en biträdande enhetschef leder och ansvarar du för planering och prioritering av enhetens uppdrag.
Kortfattad beskrivning av arbetsuppgifterna:
• Leda och fördela det dagliga arbetet med kommunikationsgruppen på kommunikationsenheten.
• Ansvar för budget och personal.
• Coacha och leda medarbetare i uppdrag och utveckling.
• Samordna och leda utvecklingsarbete till sammans med enhetschefen och den biträdande enhetschefen för den digitala gruppen på enheten.
• Myndigheten arbetar för ett kommunikativt ledarskap. Som biträdande enhetschef coachar och stödjer du ett kommunikativt ledarskap på hela myndigheten.
• Även om de flesta möten sker digitalt så kommer tjänsten innebära en del resor.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har
• examen från högskola eller universitet inom ett område som bedöms som relevant för rollen eller arbetslivserfarenhet och annan utbildning som bedöms som likvärdig av arbetsgivaren,
• minst 6 års erfarenhet av operativt och strategiskt kommunikationsarbete, gärna i stora och komplexa organisationer,
• erfarenhet av att coacha och stötta medarbetare även inom i kommunikationsfrågor,
• minst 2 års erfarenhet av att vara chef med arbetsledande ansvar,
• god förmåga att uttrycka dig i tal eller svenskt teckenspråk samt skrift på svenska samt
• erfarenhet av ledande arbete i offentlig verksamhet
Det är meriterande om du har
• erfarenhet som kommunikationschef i statlig verksamhet,
• kunskap i ekonomi och ärendehantering,
• erfarenhet av att leda självständiga arbetsgrupper,
• yrkesmässig erfarenhet av skola och utbildning ,
• erfarenhet av digitala arbetssätt och möten samt
• erfarenhet av att leda på distans.
Personliga egenskaper
• För dig är ingen uppgift för stor eller för liten utan du löser uppgifter på ett på ett prestigelöst och flexibelt sätt tillsammans med medarbetarna.
• Du är bra på att coacha medarbetare så att deras kompetens tas väl tillvara. Och du värdesätter att se medarbetare utvecklas och växa.
• Du trivs med att arbeta och att driva ditt arbete självständigt, strukturerat och noggrant samtidigt som du är flexibel och har förmåga att prioritera och arbeta med flera parallella uppdrag.
• Du är samarbetsorienterad och har ett positivt bemötande.
• Du har lätt för att se helheten och kan prioritera.
• Du tar ansvar och agerar när det behövs
• Du är nyfiken och alltid villig att utvecklas.
Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
I denna rekrytering samarbetar vi med Jefferson Welles