OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och bygga en hållbar vård och omsorg för framtiden? Vi söker dig med ett starkt engagemang för människor, en positiv grundsyn och en vilja att hitta lösningar genom att tänka nytt.
Om tjänsten
Som biträdande enhetschef är ditt överordnade uppdrag att samordna och leda grupper av omvårdnadspersonal på en eller flera våningsplan på enheten. Du leder i nära samarbete med enhetschef och arbetsledande sjuksköterskor/arbetsterapeut. Du är underställd enhetschef som har det formella ansvaret för beslutsfattandet i verksamhets-, ekonomi- och personalområdet. Biträdande enhetschef företräder arbetsgivaren Örebro kommun i det dagliga arbetet. Tillsammans med enhetschef och arbetsledare verkar du för ett närvarande och kommunikativt ledarskap i vardagsarbetet. Du arbetar med personalplanering i personaladministrativa system. Även andra arbetsuppgifter specifika för uppdraget kan ingå efter dialog mellan biträdande enhetschef och enhetschef. Tjänsten som biträdande enhetschef kommer att följas upp och utvärderas under tiden som försöket pågår.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• följa och förtydliga verksamhetens mål och inriktning, operativt se till att policy och riktlinjer följs och vid behov revideras
• utöva ledarskapet på ett sådant sätt att medarbetarna får utvecklas och växa i sin yrkesroll
• tillsammans med medarbetare, arbetsledare och enhetschef arbeta med förbättringsarbete
• driva verksamhetsutveckling tillsammans med enhetschef och arbetsledare
• arbeta fram och följa upp rutiner tillsammans med medarbetarna
• tillsammans med enhetschef, sjuksköterskor och VISA-handledare genomföra egenkontroller
• tillsammans med enhetschef och arbetsledare utarbeta handlingsplaner utifrån brukarundersökningar, medarbetarundersökningar, egenkontroller och statistik
• tillsammans med enhetschef delta i budget- och prognosarbete
• hantera klagomål och synpunkter
• genomföra teamträffar och teamkonferenser med sjuksköterskor, arbetsterapeut och omvårdnadspersonal
• löpande information i det dagliga arbetet till medarbetarna
• genomföra APT i samarbete med enhetschef och arbetsledare
• genomföra utvecklings- avstämnings- och lönesamtal med medarbetarna på ett eller flera våningsplan
• tillsammans med medarbetarna utforma kompetensutvecklingsplaner för individ och arbetsgrupp
• tillsammans med enhetschef medverka vid rekrytering
• tillsammans med arbetsledare ansvara för introduktion av nyanställda
• tillsammans med enhetschef driva de åtgärder som krävs för en god arbetsmiljö
• vid behov delta i rehabiliteringsprocess tillsammans med enhetschef och arbetsledare
• personalplanering och arbeta i personaladministrativa system
Kompetenskrav
• högskole/universitetsexamen om minst 180 hp som tex sjuksköterska, arbetsterapeut eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• erfarenhet av arbete på vård- och omsorgsboende
• god datorvana
I tjänsten som biträdande enhetschef krävs förmåga att fatta egna beslut och att arbeta självständigt med verksamhetens frågor, i samverkan med övriga yrkeskategorier på enheten. Som person krävs det att du är flexibel, har god samarbetsförmåga och kan se möjligheter istället för hinder. Du ska vara ansvarstagande och kunna arbeta självständigt. Vi värdesätter initiativförmåga och kräver ett gott bemötande. En förutsättning är att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av arbete i ledande befattning
• erfarenhet av äldreomsorg
• erfarenhet av verksamhetssystemen Treserva, Personec och Medvind
• behärska finska språket
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tidsbegränsadanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse tom 31 december 2022
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Löwenhjelmska huset ligger i Mellringeområdet på Väster i Örebro. Vi har 56 platser fördelat på fyra våningsplan med en del finska profilplatser insprängda i verksamheten. Två plan med vårdboende för somatiskt sjuka och två plan gruppboende för demenssjuka. Vi är intraprenad sedan 2009 och har ca 60 medarbetare. Vi har ett öppet klimat och ett nära samarbete mellan de olika personalkategorierna. Vi arbetar sedan 1997 med arbetsledande sjuksköterskor/arbetsterapeut. Vi har goda resultat, låga sjuktal och låg personalomsättning. Det pågår en större renovering av fastigheten som beräknas vara slutförd i november 2022.
Du kan läsa mer om vår verksamhet på: orebro.se/lowenhjelmskahuset
Läs mer om hur det är att jobba som chef i Örebro kommun på vår chefssida under orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 23 januari.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67