OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Manillaskolan är en tvåspråkig skola som tar emot elever som är döva eller har hörselnedsättning. Manillaskolan ligger i Stockholm och tar emot elever från Stockholms, Uppsala och Gotlands län.
Manillaskolan erbjuder elever i årskurs F-10 undervisning på teckenspråk och svenska i en unik tvåspråkig miljö, där undervisningsgrupperna är små och har hög lärartäthet med lärare som både har lärarexamen och speciallärarutbildning. Skolan har ca 70 elever, och på vårt fritidshem finns ca 45 barn.
Skolan ligger i Konradsbergsområdet i centrala Stockholm, där många andra skolverksamheter också finns etablerade, bland annat ytterligare en av myndighetens specialskolor.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som har ett genuint intresse och engagemang för att se och förstå våra elever och utifrån det skapar den bästa lärmiljön för att de ska kunna nå sina utbildningsmål. Som biträdande enhetschef hos oss arbetar du i en tvåspråkig miljö, där kommunikationen sker på svenskt teckenspråk och svenska.
Du kommer att ingå i Manillaskolans ledningsgrupp tillsammans med rektor och ytterligare en biträdande enhetschef. Du kommer att ha personal- och budgetansvar, och du är operativt ansvarig för verksamheten i ett eller flera arbetslag. Du står för ett tillitsbaserat ledarskap, där dialog och samarbete är självklara ledstjärnor, och du driver utvecklingen av verksamhetens olika delar både självständigt och tillsammans med den samlade skolledningen och övrig personal.
Vi ser gärna att du är en person som trivs med att arbeta med administrativa arbetsuppgifter. Du kommer att ha ansvar för bland annat schemaläggning, lokalfrågor, arbetstidsavtal, kontakter med elevers hemkommuner och liknande.
Genom att vara biträdande enhetschef på Manillaskolan bidrar du aktivt till specialskolornas utvecklings- och kvalitetsarbete. Det gör du bland annat genom att medverka i och konstruktivt bidra till den samverkan som sker mellan myndighetens skolor för att öka kvalitet och likvärdighet.
KVALIFIKATIONER
1. Kvalifikationer som den sökande måste ha, så kallade ska-krav.
Arbetet kräver att du:
- har pedagogisk utbildning eller annan utbildning där pedagogik och didaktik ingår.
- är väl förtrogen med utbildningsväsendets organisation och styrning
- har haft tidigare chefsuppdrag inom pedagogisk verksamhet
- är van att självständigt ta beslut och verkställa dessa inom givna ramar
- har god organisatorisk förmåga och vana att arbeta i administrativa system
- har goda IT-kunskaper och vana att arbeta med digitala verktyg
- har goda kunskaper i svenska, där du kan uttrycka dig väl i skrift.
2. Krav som är önskvärda, så kallade bör-krav så som meriter, egenskaper och erfarenheter. Det är meriterande om den sökande uppfyller ett eller flera av dessa, men är inga krav som måste uppfyllas.
Det är meriterande om du har:
- genomgått den statliga rektorsutbildningen (om du inte har gått den förväntas du göra det)
- förmåga att kommunicera på svenskt teckenspråk
- erfarenhet av skolutveckling, systematiskt kvalitetsarbete och arbetsmiljöarbete
- erfarenhet av schemaläggning och arbete i skoladministrativa och andra digitala system
- arbetat med elever som är döva/har hörselnedsättning eller med elever i behov av särskilt stöd
Vi lägger stor vikt vid personliga förmågor som:
- helhetsperspektiv på skolans verksamhet
- god samarbetsförmåga, du bidrar till positivt arbetsklimat och arbetsmiljö
- god dialog med såväl elever som kollegor och vårdnadshavare
- flexibilitet, visa vilja till rörlighet och utveckling
- initiativförmåga och förmåga att arbeta både i team, nätverk, och enskilt
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.