OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet.
ÅM2022-2041
Åklagarmyndigheten söker en biträdande enhetschef till personalenheten.
Dina arbetsuppgifter
På personalavdelningen arbetar idag ca 50 medarbetare vid fyra enheter; personalenheten, förhandlingsenheten, säkerhetsenheten och utbildningscentrum. Avdelningen leds av personaldirektören och varje enhet leds av en enhetschef.
Personalenheten består idag av ca 20 medarbetare; rekryterare, administratörer, lönehandläggare, personalspecialister, teamledare samt personalchefen.
Som biträdande enhetschef vid personalenheten är du med och driver och utvecklar arbetet inom främst rekryteringsteamet. Du kommer att ha personalansvar och vara närmsta chef för 5-10 medarbetare.
Dina arbetsuppgifter kommer framförallt att bestå av
att leda och motivera dina medarbetare,
att upprätthålla och utveckla rutiner och processer,
att guida myndighetens chefer i befintliga regelverk, policys och riktlinjer inom arbetsområdet,
att ansvara för kontakt och kravställning gentemot leverantörer av t ex våra tester.
Du rapporterar till personalchefen.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Du ska ha
personalvetarexamen
flera års erfarenhet av att ha arbetat med kvalificerad rekrytering och personlighetstester samt logisk-analytiska tester,
erfarenhet av utveckling och utvärdering av processer rörande rekrytering
Det är meriterande om du har erfarenhet av
att ha arbetat i en arbetsledande roll
kravställning vid upphandling av testverktyg.
chefs- och ledarrekrytering
utbildning av chefer i rekrytering
arbetsrättsliga frågor, framförallt i samband med rekrytering inom staten
förhandlingar med fackliga organisationer
allmänt personalarbete
Vi vill att du
är utvecklingsorienterad,
har mycket god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra,
har en naturlig stabilitet som gör att du skapar trygghet omkring dig och förtroende hos dem du möter,
är serviceinriktad och prestigelös,
är noggrann och strukturerad,
har förmågan att prioritera, arbeta effektivt och leda din grupp mot uppsatta mål,
är stresstålig då arbetsbelastningen periodvis kan vara hög.
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Åklagarmyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Åklagarmyndigheten och omfattar följande förmågor:
Stabilitet
Helhetssyn
Kommunikationsförmåga
Social förmåga
Förmåga att nå mål och resultat
Förändringsförmåga
Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med en provanställning om 6 månader.
Tester förekommer i rekryteringsprocessen.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll. Svenskt medborgarskap är ett krav för denna anställning.
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi närmare 1 800 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.
Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.
Ansök redan i dag!
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67