OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.
I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi är en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 8 500 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.
Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!
Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat/framstående socialt arbete. Förvaltningen innehåller både myndighetsutövning och behandlande och stödjande insatser för barn och ungdomar och deras familjer samt för vuxna.
Hos oss på resursenheten för ungdomar och deras familjer finns idag bred kompetens hos personalen. Den största delen av vår verksamhet är familjebehandling som är individuellt utformad efter den unge och dennes nätverks behov. Vi arbetar alltid systemteoretiskt och har fokus på en fungerande skolgång. Vi arbetar med att aktivt ta fram resurser och förmågor hos de vi träffar. På enheten arbetar ett antal familjebehandlare och det finns även teamledare som står för den dagliga arbetsledningen och fördelningen av ärenden. Det finns stora möjligheter till flertal vidareutbildningar som anställd hos oss. Vi arbetar utifrån Socialtjänstlagen, Barnkonventionen och BBIC.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du arbeta med både utveckling och administration? Trivs du med att ha helhetssyn och att ha ordning och reda? Då är den du vi söker!
Som biträdande enhetschef kommer du att ha ett nära samarbete med enhetschef. Vi tänker att du kommer ha en betydande roll i det administrativa arbetet på enheten, med exempelvis att hantera introduktion för nyanställda, vara behjälplig vid rekrytering, vidareutveckla rutiner på enheten och samordna utbildningsinsatser för medarbetare. Du kommer även att stötta enhetschefen med uppföljningar av åtaganden. Den andra delen av tjänsten innebär att du ansvarar för vissa delar i verksamhetsutvecklingen på enheten och utvecklar kvalitén, samverkan och olika delar av hemmaplansvården. Du kommer även att vara den som omvärldsbevakar inom området.
Som biträdande enhetschef ingår du i ledningsgrupp tillsammans med chef och enhetens två teamledare. I samband med de olika projekten kommer du även medverka i olika styrgrupper. Det finns med andra ord stor möjlighet att vara med och påverka tankar och beslut i arbetet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med akademisk examen om 120hp(enligt gamla systemet) eller 180hp(enligt nya systemet) inom det beteendevetenskapliga området eller inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Tjänsten förutsätter att du har minst två års erfarenhet av socialt arbete inom socialtjänst och gärna med inriktning mot familj. Utifrån din erfarenhet har du god kännedom om socialtjänstlagen. Du behöver även ha tidigare erfarenhet av arbete i en ledande befattning.
Eftersom arbetsrollen innehåller en hel del administration ser vi att du har både intresse och erfarenhet av sådant arbete. Du ser värdet av fungerande regler och ramar i arbetet och gillar att arbeta systematiskt. Du är en van IT-användare och gärna en fena på att arbeta i Excel med exempelvis att sammanställa statistik och checklistor. Det är en fördel om du har tidigare erfarenhet av dokumentationssystemet VIVA och att arbeta i offentlig verksamhet. Eftersom en del i arbetet handlar om utveckling vill vi att du har erfarenhet av att kvalificerat utvecklingsarbete, och vana av att samverka med andra i projekt eller utvecklingsfrågor.
Dina personliga egenskaper har stor betydelse för vår framgång. Vi ser att du som söker är tydlig och trygg i din ledarroll. Du är strukturerad, helhetsorienterad och är bekväm med att ta egna initiativ och trivs med att samarbeta med både interna och externa parter. Du lägger vikt vid att vara noggrann vid uppföljningar och är duktig på att analysera information utifrån olika perspektiv och har förmåga till systemiskt tänkande.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.
För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rekryteringskonsult Helena Swärd
016-7102573
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
Rekryteringskonsult Hanna Söderberg
Rekryteringsenheten
016-710 70 77
Enhetschef Vuxen- och beroendeenheten Tarja Hyvönen Sjögren
016-7101592
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67 (sem. v.32-34)
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37 (sem v.32-33)
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Malin Gustafsson
016 710 28 13
Rekryteringskonsult Julia Mortimer
016-710 12 37