OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Enskede Årsta Vantör är en av 13 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 100 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet.
Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 25 000 nya lägenheter planeras här till år 2030.
Vi erbjuder dig möjlighet att arbeta i en visionsstyrd och utvecklingsinriktad verksamhet. Här kommer du att kunna bidra till samhällsnyttan i en växande stadsdel där vi ser olikheter och mångfald som en resurs.
Nu söker vi en biträdande enhetschef inom funktionsnedsättning och socialpsykiatrin.
Kanske är det just du som vill vara med och bidra till ett bättre Stockholm och leda en kompetent, engagerad och utvecklingsorienterad arbetsgrupp. Vårt kontor ligger vid Globen i södra Stockholm nära tunnelbanan och ett stort utbud av restauranger, caféer och shopping.
Arbetsplatsbeskrivning
Beställarenheten för stöd till personer med funktionsnedsättning och socialpsykiatri består av 37 medarbetare och vi är organiserade i tre olika specialiserade grupper, socialpsykiatri, funktionsnedsättning barn och unga och funktionsnedsättning vuxen. Enheten är bemannad med en enhetschef, tre biträdande enhetschefer, 26 biståndshandläggare, 2 administrativa biståndshandläggare, 4 administrativa assistenter och en uppsökare.
Varför ska du söka jobb hos oss?
Vi kännetecknas av struktur, mycket god trivsel och intresse för utvecklingsarbete. Vi arbetar t.ex. med bemötandefrågor, kvalitetsarbete och metod i handläggningen på enheten. I vår grupp och på enheten har vi höga ambitioner, vi vill hela tiden utvecklas och bli ännu bättre på det vi gör. Vårt ledarskap präglas av prestigelöshet och hög tillit till medarbetarna med hög delaktighet och möjlighet till inflytande. Samverkan och ett gott bemötande är andra delar vi värdesätter högt. Som en del i chefsgruppen är det viktigt att du delar denna syn på ledarskap.
Arbetsuppgifter
Du har det dagliga operativa ansvaret för en arbetsgrupp om 10 st biståndshandläggare inom socialpsykiatrin. Du kommer coacha och stötta handläggarna i ärenden. Du håller i ärendedragningar och veckomöten. Du har ett ansvar att ge en god introduktion när det kommer nya medarbetare. Du ansvarar för att, tillsammans med arbetsgruppen och övrig arbetsledning, driva utvecklingsarbete på enheten tex genom att ansvara för och hålla i metoddagar. Att delta i olika former av samverkan ingår också i arbetsuppgifterna. Du kommer även täcka upp för övriga chefer på enheten vid behov.
Du ingår i enhetens ledningsgrupp som består av 1 enhetschef och 3 biträdande enhetschefer.
Kvalifikationer
Du har socionomexamen. Du behöver ha gedigna kunskaper om målgruppen och mångårig erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL. Goda kunskaper om aktuell lagstiftning, rättspraxis, dokumentation och handläggning inom verksamhetsområdet krävs. Vi vill även att du minst har 1-3 års har erfarenhet av chefsuppdrag inom socialtjänsten/myndighetsutövning.
Du är resultat- och lösningsorienterad och har vitsordad god samarbetsförmåga. Du är lugn och förtroendeingivande även i stressade situationer och du har alltid ett gott bemötande gentemot klienter, medarbetare, samverkanspartners och kollegor. Det är en fördel om du har kunskap i stadens sociala system och utredningsinstrumentet DUR. Du uttrycker dig mycket väl i både tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Övrigt
Intervjuer kommer att ske löpande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.