OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ÅM2022-2258
Åklagarmyndigheten söker en biträdande enhetschef till enheten för verksamhetsstöd it.
Dina arbetsuppgifter
På it-avdelningen arbetar idag drygt 100 medarbetare vid fyra enheter; enheten för verksamhetsstöd, enheten för drift, enheten för it-utveckling och enheten för utveckling av it-infrastruktur och it-säkerhet. Avdelningen leds av it-direktören och varje enhet leds av en enhetschef.
Enheten för verksamhetsstöd it består idag av ca 20 medarbetare; supportspecialister, it-samordnare, handläggare, it-handläggare och projektledare. Ytterligare rekrytering pågår just nu med 8 personer som enheten utökas med.
Som biträdande enhetschef vid enheten för verksamhetsstöd it är du med och driver och utvecklar arbetet inom enheten. Vi har ansvar för telefoni, support/helpdesk, inköp, inventering, it-upphandlingar, hårdvaruhantering, webshop bl a. Vi har just nu ett antal spännande nya projekt, bl a ska vi gå över till Jira för supportprocessen. Du kommer att ha personalansvar för ca 15 personer.
Dina arbetsuppgifter kommer framförallt att bestå av
att leda och motivera medarbetare,
att upprätthålla och utveckla rutiner och processer,
att ansvara för och genomföra projekt
att ansvara för kontakt och kravställning i it-upphandlingar.
Du rapporterar till enhetschefen för verksamhetsstöd it.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Du ska ha
gymnasieexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig
flera års erfarenhet av att ha arbetat med verksamhetsstöd på en it-avdelning
erfarenhet från kravställning och it-upphandlingar
erfarenhet av utveckling och utvärdering av processer rörande it-support
Det är meriterande om du har erfarenhet av
att ha arbetat i en arbetsledande roll
erfarenhet av att arbetsleda digitalt/på distans
relevanta certifieringar inom it, processer och ledarskap (t.ex. ITIL)
erfarenhet av att arbeta med Jira
Vi vill att du
är utvecklingsorienterad,
har mycket god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra,
har en naturlig stabilitet som gör att du skapar trygghet omkring dig och förtroende hos dem du möter,
är serviceinriktad och prestigelös,
är noggrann och strukturerad,
har förmågan att prioritera, arbeta effektivt och leda din grupp mot uppsatta mål,
är stresstålig då arbetsbelastningen periodvis kan vara hög.
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Åklagarmyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Åklagarmyndigheten och omfattar följande förmågor:
Stabilitet
Helhetssyn
Kommunikationsförmåga
Social förmåga
Förmåga att nå mål och resultat
Förändringsförmåga
Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med en provanställning om 6 månader.
Tjänsten är placerad på Åklagarmyndighetens huvudkontor på Östermalm.
Vi är en modern arbetsplats som möjliggör distansarbete i hög omfattning, vilket gör att många medarbetare på it-avdelningen till största delen arbetar och träffas virtuellt.
Tester förekommer i rekryteringsprocessen.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll. Svenskt medborgarskap är ett krav för denna anställning.
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi närmare 1 800 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.
Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.
Ansök redan i dag!