OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som regeringens förlängda arm på regional nivå har Länsstyrelsen som uppdrag att utveckla länet, att verka för att de nationella politiska målen får genomslag i länet och att vara förvaltningsmyndighet.
Respekt, professionalitet och öppenhet är vägledande i vårt arbete och vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter. Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten, bland annat värderar vi kunskaper i sydsamiska högt.
Länsstyrelsen består av åtta enheter. En av dem är Miljöskyddsenheten som arbetar med tillsyn, prövning och information inom miljöbalkens områden samt även inom annan lagstiftning.
Vi behöver nu förstärka enheten med en biträdande enhetschef 50 % som ska arbeta med enhetens andra uppgifter till 50 %.
Arbetsuppgifter
Som biträdande enhetschef ska du stödja enhetschefen i ledningsarbetet. Du ersätter ordinarie enhetschef vid dennes frånvaro och uppbär då alla funktioner med undantag för personalansvaret.
Biträdande enhetschefen samordnar och organiserar vissa administrativa ledningsfunktioner såsom, informationsinsatser, verksamhetsplanering, löpande uppföljning av verksamheten och budgetarbetet. I arbetet ingår också arbete med intern styrning och kontroll samt årsredovisning. Samverkan och dialog såväl internt som externt är en mycket viktig del i arbetet.
Som miljöskyddshandläggare ska du arbeta med tillsyn inom miljöbalksområdet. Viss inriktning kan modifieras beroende på bakgrund för den som erhåller tjänsten.
Kvalifikationer
Du har en lämplig akademisk utbildning och examen inom miljöområdet, till exempel miljöinspektör, civilingenjör i miljöteknik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha god erfarenhet från arbete med planering och uppföljning, gärna från statlig verksamhet. Du har bra ledaregenskaper och dessutom är det en fördel om du har arbetat med verksamhetsutveckling, har erfarenhet av myndighetsutövning och tillsyn samt har god kunskap om Officepaketet.
Arbetet innebär resor i tjänsten varför du måste ha körkort för personbil.
Meriterande
Det är meriterande om du tidigare har arbetat med verksamhetsplanering och uppföljning inom offentlig förvaltning.
Det är viktigt att du:
- är drivande och självgående
- har lätt för att bygga upp samarbete och goda relationer, både internt och externt
- har förmåga att se till helheten
- är noggrann och strukturerad
- är bra på att kommunicera i tal och skrift
Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningsform: Tillsvidare, provanställning sex månader kan bli aktuell.
Uppdraget som biträdande enhetschef är tidsbegränsat till förordnandeperioder om tre år.
Tillträde: Snarast
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 12 april 2015.
Ansökan görs via rekryteringsystemet ReachMee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan.
Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Läs mer: http://www.lansstyrelsen.se/jamtland
Kontaktpersoner på detta företaget
Anita Sandell, Biträdande enhetschef
010-225 32 97
Maria Ljung Westin, Handläggare
010-225 33 48
Dick Granqvist, SACO
010-225 32 55
Gunilla Karlsson, TCO/ST
010-225 32 15
Magnus Lindow, Enhetschef
010-225 32 25
Katarina Fredriksson, Biträdande enhetschef
010-225 32 52
Simon Keskitalo, Projektledare krisberedskap
010-225 32 75
Fackliga företrädare, Nås via växel
010-225 30 00
Christina Hedin ,
010-225 32 64
Tobias Karlsson ,
010-225 34 23