OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 53 300 studenter och 6 500 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
Mitt i händelsernas centrum står JMG, institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Det är en av Nordens mest välrenommerade institutioner inom sitt område, med bredd och djup i både forskning och utbildning.
Forskningsprogrammet Knowledge Resistance: Causes, Consequences, Cures är ett interdisciplinärt forskningsprogram finansierat av Riksbankens jubileumsfond. Det pågår mellan januari 2019 och december 2024. Det består av fyra olika arbetsgrupper inom medie- och kommunikation, filosofi, psykologi respektive statsvetenskap. Den del av forskningsprogrammet som handlar om betydelsen av medierna och deras utbud, människors medieanvändning och förtroende för medier leds av professor Jesper Strömbäck vid JMG. Metodologiskt bygger studierna av mediernas betydelser primärt på automatiserade innehållsanalyser, en flerårig panelundersökning och experiment. Forskningsprojektet Variationer av medieeffekter leds av docent Adam Shehata och syftar till att undersöka allmänhetens uppfattningar om olika samhällsproblem och hur dessa uppfattningar påverkas av mediernas nyhetsrapportering och människors medieanvändning i ett nytt och föränderligt medielandskap. De empiriska studier som ingår i projektet bygger på flera olika datainsamlingsmetoder – panelundersökningar, medieinnehållsanalyser, fokusgrupper och experiment – och genomförs i samarbete med SOM-institutet vid Göteborgs universitet.
Till forskningsprogrammet Knowledge Resistance: Causes, Consequences, Cures och delprojektet The Role of Media, Media Use, and Media Trust samt forskningsprojektet Variationer av Medieeffekter söker vi nu en biträdande forskare för en anställning med omfattning 50 procent under 9 månader med placering vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet.
Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna kan ingå att arbeta med valideringen av ordlistor för en automatiserad innehållsanalys; att självständigt utveckla kodschema med tillhörande kodinstruktioner samt genomföra och analysera resultat av manuell kvantitativ innehållsanalys av nyhetsmaterial; statistiska analyser av kopplingen mellan medieinnehåll och paneldata och/eller analysera transkriberingar av fokusgruppsdata; samt bidra till skrivandet av vetenskapliga papers och artiklar. Det kan även bli aktuellt med att bidra till genomförandet av surveyexperiment.
För övrig information, kvalifikationer och behörighetskrav och för att söka tjänsten, se den fullständiga annonsen på www.gu.se
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.