OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Smedjebacken är en trevlig kommun i södra Dalarna, med bra kombination av trivsamt småstadsliv, storslagen natur, aktivt föreningsliv, ett rikt kulturliv och starten för Strömsholms kanal. En tillväxtkommun med små och stora företag med goda förutsättningar då vi ligger i ett strategiskt bra läge mellan Västerås och Falun/Borlänge. Sedan länge arbetar vi med en ekologisk inriktning. Smedjebacken är närhet, vatten och utveckling, en kommun för alla.
Smedjebackens kommun
Vi är en kommun som med god och stabil ekonomi som grund och med invånarna i fokus arbetar aktivt med utveckling där målet är bästa möjliga verksamhet. Som arbetsgivare är vår styrka prestigelöshet, dialog och korta beslutsvägar. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan leva upp till vår värdegrund där välkomnande, engagemang, trygghet och framtidstro är våra ledord.
Omsorgsförvaltningen
Omsorgsnämnden ansvarar för frågor som rör äldre och funktionshindrande i Smedjebackens kommun.
Vill du veta mer? Läs mer oss: https://smedjebacken.se/omsorgstod.4.1c8acd0912569052aaf8000962.html
Arbetsuppgifter
I rollen som biträdande förvaltningschef kommer du i samarbete med förvaltningschefen leda och styra omsorgsförvaltningens verksamheter som omfattar ca 300 tillsvidareanställda. När förvaltningschefen är borta ska du kunna gå in i dennes ställe och vice versa. Ni två kommer att bilda ett team som gemensamt tar ansvar för verksamheten som omfattar äldreomsorg, LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade), kommunpsykiatrin och den kommunala hälso- och sjukvården samt administrativ personal. Du kommer även att ha ett nära samarbete med omsorgsnämnden och dess ordförande. Den biträdande förvaltningschefen kommer att ha budget och personalansvaret för omsorgens fem biståndshandläggare och kommunens LSS verksamheter inklusive kommunpsykiatrin som leds av sammantaget tre enhetschefer. I uppdraget ingår även att företräda omsorgsförvaltningen utåt, samverka både inom och utanför kommunen samt delta i arbete som bedrivs gemensamt i länet inom verksamhetsområdena LSS, socialpsykiatri och äldreomsorg. Du kommer att ingå i omsorgsförvaltningens ledningsgrupp som består av 10 enhetschefer och leds av förvaltningschef i samverkan med biträdande förvaltningschef.
Som stöd i ditt arbete har du förvaltningens administration samt centrala resurser i form av personalavdelningen och ekonomiavdelningen. Arbetet som biträdande förvaltningschef innefattar kontakt med politiken och ställer därmed krav på din förmåga att samarbeta.
Du kommer att ingå i ett team som gillar att ta tag i utmaningar och eftersom verksamheten är förhållandevis liten så arbetar vi alla tätt tillsammans. På en liten arbetsplats måste alla hjälpas åt och på bästa sätt utifrån var och ens egen kompetens bidra till att utföra de varierade arbetsuppgifter som dyker upp.
Kvalifikationer
Vi ser att du har erfarenhet av att arbeta som chef och god vana vid att leda underställd personal samt att du har haft tidigare budget och uppföljningsansvar. Du bör helst vara insatt i de verksamheter som bedrivs inom omsorgen och bör ha kunskap om myndighetsutövning samt gällande lagstiftning inom lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS , SoL och angränsande lagstiftning. Likaså om du har erfarenhet av att arbetsleda personal inom dessa professioner så är det en stor fördel.
Du förväntas ha en utbildning på högskolenivå som vi anser vara lämplig för tjänsten.
Du ska ha ett stort intresse för verksamhetsutveckling och vara duktig på att yttra dig i tal och skrift och behärska svenska språket väl.
Du förväntas kunna ta egna initiativ och inte rädas nya arbetsuppgifter och kunna växla mellan dem i arbetsvardagen.
Körkort är ett krav.
Personliga egenskaper
Du bör som person vara pålitlig, lojal och stresstålig.
Vi ser gärna att du ha humor och hellre se glaset som halvfullt än halvtomt.
Vi erbjuder
Vi vill erbjuda dig en trevlig arbetsplats med fokus för dig och dina medarbetare, vilket också innebär rökfri arbetstid. Eftersom vi tror på dialog i vår kommun erbjuder vi dessutom en dialogutbildning till alla nya tillsvidareanställda. Vi vill ha en frisk och aktiv personal och hoppas att vårt friskvårdsbidrag bidrar till detta samt vår personalförening Smeden. Att åka kollektivt är bra för miljön och därför kan du som medarbetare fp köpa busskort till rabatterat pris. Tillsammans kan vi göra skillnad. Vi erbjuder dig en arbetsgivare som tror på sina medarbetare.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringsprocessen.
Läs mer om oss på Smedjebacken.se och hur vi hanterar dina personuppgifter enligt GDPR.
All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter.
Vid problem med registrering av CV var god kontakta Webcruiter support.
Kontaktinformation
Minna Sjöström, Vision, 0240-66 03 72
Elisabet Zimmer, Förvaltningschef, 0240 - 660 330 , elisabeth.zimmer@smedjebacken.se
Arbetsplats
Vasagatan 17
777 30 Smedjebacken