Biträdande förvaltningschef till Vård- och omsorgsförvaltningen

Biträdande förvaltningschef till Vård- och omsorgsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och göra vardagen enklare för Örebroarna? Vi söker en biträdande förvaltningschef till Vård- och omsorgsförvaltningen. Var med om en spännande resa i att bidra till utveckling av vår organisation! Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter.

Om tjänsten
Örebro kommuns vård- och omsorg utgör idag en förvaltning som svarar mot två driftsnämnder, Vårdboendenämnden och Hemvårdsnämnden. Vård- och omsorgsförvaltningens uppdrag är att ge stöd, service och omvårdnad till äldre. Det kan exempelvis ske via ett av kommunens äldreboenden, i personens egna hem eller på ett korttidsboende. Förvaltningen leds av en förvaltningschef tillsammans med verksamhetschefer från respektive nämndområde.

Som biträdande förvaltningschef är du underställd förvaltningschefen för Vård- och omsorgsförvaltningen och ingår i dennes ledningsgrupp. I din roll får du riktade uppdrag av förvaltningschefen. Exempel på uppdrag är bland annat processansvar för lokalförsörjningsfrågor, ansvar för strukturförändringsprogrammet inom hemvården samt att anpassa arbetssätten inom verksamheternas processer så att digitaliseringens möjligheter tas tillvara.

Som biträdande förvaltningschef har du inte ett strikt ekonomiansvar, men ansvaret kan tillkomma utifrån de uppdrag som tilldelas från förvaltningschef under befattningsperioden. Alternativt tillkommer ansvaret vid förvaltningschefens frånvaro. Under tiden för uppdragen ska du, genom verksamhetscheferna, leda och utveckla verksamheten så att mål och resultat uppnås.

En viktig del i rollen som biträdande förvaltningschef är som tidigare nämnts det fortsatta arbetet med strukturförändringsprogrammet. Strukturförändringsprogrammet syftar till att utveckla förvaltningen till en driftsorganisation med en ekonomi i balans och fortsatt nöjda kommuninvånare. Programmet omfattar bland annat en översyn av alternativa arbetssätt, en översyn av personalsituationen och organisationen inom förvaltningen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• driva verksamhetsutveckling inom aktuellt ansvarsområde
• stöd till nämnderna vid förvaltningschefs frånvaro
• arbeta med strukturförändringsprogrammet
• delta i Vård- och omsorgsförvaltningens ledningsgrupp

Kompetenskrav

• vi ser att du har en för uppdragen relevant akademisk examen inom ekonomi eller juridik alternativt har du en för verksamheten relevant akademisk examen som exempelvis sjuksköterska, socionom eller arbetsterapeut
• dokumenterad chefserfarenhet med verksamhets-, ekonomi- och personalansvar
• erfarenhet av att leda chefer inom en komplex organisation
• erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete med framgångsrikt resultat
• erfarenhet av processinriktat arbete

Som biträdande förvaltningschef är det viktigt att du är tydlig, ansvarstagande och klarar av att kommunicera i olika sammanhang. Du är drivande och vill tillsammans med dina medarbetare och kollegor skapa resultat som är förankrade i de politiska besluten. Du besitter handlingskraft och förmåga till verkställighet, samt förmåga att skapa struktur och trygghet. Du jobbar uthålligt och långsiktigt men kan också vara prestigelös och nytänkande vid behov för att se möjligheter till nya lösningar. Sist men inte minst ser vi att du är en person som brinner för verksamhetens frågor!

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande

• dokumenterad verksamhetserfarenhet inom äldreomsorg eller hälso- och sjukvård

Omfattning och tillträde
Omfattning: Tillsvidare där tjänsten som biträdande förvaltningschef är ett förordnande på 2 år som sedan omprövas, 100 %.

Tillträde: Enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Om arbetsplatsen
Läs mer om hur det är att jobba som chef i Örebro kommun på vår chefssida under orebro.se/jobb.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 9 mars 2020.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 februari 2020
  • Ansök senast: 9 mars 2020

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


28 november 2024

18 november 2024

Enhetschef till Gryta demenscentrum

Enhetschef till Gryta demenscentrum

4 november 2024