OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en person som värdesätter utveckling, engagemang och omtänksamhet i ditt arbetsliv? Då skulle vi passa bra ihop – för det gör vi också.
Genom att jobba hos oss är du med och bidrar till en bättre vardag för tusentals människor i Marks kommun. Inte minst din egen. Hos oss får du möjlighet att växa – både som person men också i din yrkesroll, samtidigt som det du jobbar med får ett helt samhälle att växa. Oavsett vad dina arbetsuppgifter är så kommer du göra livet för alla de som bor och verkar här lite enklare. Och det är något vi värdesätter högt. Vår vision är att vara en nära kommun med människan i fokus. Nära varandra, vår omvärld och framtiden. Vi vill vara ett närvarande samhälle som med lugn och värme står bakom ryggen och tar emot våra 35 000 invånare, 3 500 medarbetare och hundratals företagare. Då blir varenda medarbetare hos oss betydelsefull. Tillsammans ser vi till att ett helt samhälle fungerar.
ARBETSUPPGIFTER
Marks kommun satsar på att skapa ännu bättre förutsättningar för ett hållbart näringsliv. Vi söker därför en biträdande förvaltningschef, tillika näringslivs- och hållbarhetschef. Befattningen är biträdande förvaltningschef med placering på Samhällsbyggnadsförvaltningen. Du kommer tillsammans med medarbetare och kollegor inom Marks kommun, det lokala näringslivet och föreningar arbeta för att få ut den fulla potentialen av Mark.
Det innebär att du:
Leder, stödjer och inspirerar dina medarbetare, och som biträdande förvaltningschef är ett komplement till förvaltningschefen och ersätter denna vid behov.
Du driver och samordnar kommunens näringslivs-, destinations- samt hållbarhetsarbete utifrån politiskt uppsatta mål.
I rollen som näringslivschef stöttar, skapar, inspirerar och utvecklar du relationer med vårt växande näringsliv, politik, kommunens verksamheter samt övriga aktörer för att utveckla intresse och attraktivitet för Marks kommun.
I rollen som hållbarhetschef ansvarar du för att driva kommunens hållbarhetsarbete för en hållbar utveckling framåt genom att bidra till att ta fram relevanta handlingsplaner och aktiviteter som bidrar till att nå de mål som beslutats.
Befattningen är placerad på Samhällsbyggnadsförvaltningen och är chef över enheten för näringsliv, destination och hållbarhet. I samhällsbyggnadsförvaltningen ingår även samhällsutvecklingsenheten, byggenheten, miljöenheten samt förvaltningsgemensamt stöd.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
-för uppdraget relevant utbildning
-erfarenhet av arbete med näringslivs- och hållbarhetsfrågor med personalansvar alternativt har du haft personalansvar på annat vis
-erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
-erfarenhet av att driva komplexa processer
-erfarenhet av förändringsarbete
-B-körkort
Det är meriterande om du har erfarenhet av destinationsutveckling.
Du har fallenhet för att bygga förtroendefulla relationer.
Du är en lyhörd, kreativ och lösningsorienterad person som ser helheter och sammanhang samt är en mycket god kommunikatör.
Att involvera, motivera och skapa delaktighet för att få de bästa förutsättningar att nå gemensamma mål och förväntningar är grunden i ditt ledarskap.
ÖVRIGT
Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle.
Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten.
Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom ex. attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, hyrcykel, pensions- och semesterväxling samt i förekommande fall flexibel arbetstid. Vi har också bra kommunikationer mellan ex Göteborg, Borås, Varberg och det är lätt att parkera om du kör bil.
Tjänsten innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras vid anställning.
I denna rekryteringen har Marks kommun valt att samarbeta med Chefspoolen.