Biträdande kommundirektör

Biträdande kommundirektör

Arbetsbeskrivning

Företagspresentation

Mörbylånga kommun är en dynamisk kommun med stor tillväxt. Vi är organiserade i en förvaltning med fem verksamhetsområden med 1350 anställda, tre kommunbolag med 110 anställda för att tillsammans ge kommunens 15 200 invånare en god service inom alla områden. Vi erbjuder en unik miljö och natur vilken lockar många besökare till oss under årets alla årstider.

Vill du vara med och skapa bra dagar för medborgarna i Mörbylånga kommun och samtidigt utveckla koncernen hos oss? Tillsammans hjälps vi åt att nå de politiska visionerna vilka bland annat pekar på tillväxt och goda livsvillkor.

Vi erbjuder
Mörbylånga kommuns arbetsplatskultur kommer att ta nya steg i och med den nya styrmodellen med en tillitsbaserad styrning och ledning som införs med start 1 januari 2021. Genom den nya styrmodellen vill vi öka delaktigheten och skapa goda förutsättningar för ökad initiativ- och förändringskraft närmast våra kunder. Som chefer i organisationen visar vi vägen för att agerandet i vardagen gör att vi når visionen. Genom att leverera, tänka nytt och samarbeta skapar vi tillsammans en god arbetsplats där vi åstadkommer bästa möjliga medborgarnytta.

Mörbylånga kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare med modiga och medskapande medarbetare och ledare, där vi attraherar, rekryterar och utvecklar kompetenta medarbetare. Vi lär av varandra och utvecklas som medarbetare och organisation. Vi ser varandra och uppmärksammar varandras insatser genom kontinuerlig dialog och feedback.

Arbetsuppgifter och ansvarsområden

Kommunledningsförvaltningen består av central administration och interna stödfunktioner, verksamheter inom utveckling och demokrati samt kommunens näringslivsarbete.

Förvaltningen har tre huvuduppgifter:

- Leda, styra och samordna kommunens verksamhet inom övergripande och gemensamma områden såsom ekonomi, HR, digitalisering, näringsliv och säkerhet.
- Erbjuda tjänster och produkter som efterfrågas av kommunstyrelsen och förvaltningar, inklusive gemensamma funktioner som riktar sig direkt till invånarna.
- I samverkan med externa parter skapa förutsättningar för en positiv utveckling av Mörbylånga kommun.

Som biträdande kommundirektör leder du det interna arbetet inom intern stöd och service. Detta innefattar ekonomi, HR, kris och säkerhetsarbete, logistiksamordning samt övrig central administration som bland annat utredningar, arkiv, juridik och dataskydd. Här leder, utvecklar, styr, stödjer och följer du upp kommunens verksamhet inom övergripande och gemensamma områden.

Du har en viktig strategisk roll i kommunledningen och ett nära samarbete med de politiska beslutsfattarna. Tjänsten innebär personal- och budgetansvar för de verksamheter vilka finns inom den centrala administrationen och att samarbete och samverkan fungerar inom de olika delarna.

I ditt uppdrag ansvarar du också för att, tillsammans med kommundirektören och andra, bereda, driva och utveckla svåra och komplexa frågor inför politiska beslut i kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Du blir en viktig del av kommunens ledning och ingår även i kommunledningsgruppen. Kommunledningskontorets verksamhetschefer rapporterar till den biträdande kommundirektören i frågor som rör verksamhet, förvaltning, ekonomi samt personal. Vissa verksamhetschefer rapporterar även till kommundirektören i egenskap av ägare till kommunövergripande processer och dessa personer ingår också i kommunledningsgruppen.

Du är ställföreträdande till kommundirektören vid dennes frånvaro.

Din profil

Vi söker dig som är trygg och modig både som person och i ledarrollen. Du är prestigelös och har en ledarstil vilken präglas av tillit. Vidare har du en hög grad av självinsikt och personlig integritet samt har ett förhållningssätt som är entusiasmerande och engagerande. Du drivs och motiveras av förändringsarbete och tycker om att hålla ett högt tempo.

I ditt arbete behöver du vara utvecklingsdriven och resultatorienterad där du använder flexibilitet och situationsanpassning som viktiga verktyg. Du ser värdet i, och drivs av att nå resultat i samverkan, där helheten är större än summan av delarna. Vidare är du relationsskapande, såväl internt som externt så att verksamhetens attraktivitet ökar och att förvaltningens samt kommunens varumärke stärks.

Du behöver också vara ordningsam och strukturerad för att ge ramar och riktning, där strukturen är ett medel för att effektivisera styrning, ledning och utveckling av verksamhet snarare än att utgöra målet i sig.

Vi ser även att du har en relevant akademisk utbildning, eller annan erfarenhet vilken arbetsgivaren bedömer som likvärdig, samt bred och djup erfarenhet från offentlig förvaltning. Du har en väldokumenterad ledarerfarenhet från politisk styrd organisation och du kan även visa på goda resultat och erfarenheter från att leda chefer.

Ansök redan idag!

Ansökan

Passar du in på ovanstående profil, tveka inte att ansöka redan idag!

Glöm inte att motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst och att uppdatera dina uppgifter i ditt CV.

Sök tjänsten genom att klicka på ansök och registrera dig i vår databas, detta för att följa riktlinjerna som gäller för GDPR. För frågor gällande tjänsten eller rekryteringsprocessen vänligen kontakta ansvarigt rekryteringsteam;

Jonas Österbo och nås på 0768-99 85 77 eller på jonas.osterbo@unikresurs.se

Väl mött!

Unik Resurs

Välkommen till Unik Resurs!

Din rekryterings- & utvecklingspartner i med- & motgång

Hos oss är du alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare om du har frågor eller funderingar kring ett annonserat uppdrag.

Om inte detta uppdrag passar dig är du välkommen att kontakta oss så kanske vi kan hitta ditt drömjobb tillsammans. Vi känner regionen och vet var du kan göra bäst nytta med din profil.

Lycka till!

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Lind
076-7781513
Carolina Aspdahl
011-4700673
Peter Ardenfors

Marie Johansson
0455-341515
Petra Meyer Gardelin

Susanne Appelqvist
0455-341511
Susanne Appelkvist

örjan Högberg
013-4708091
Petra Meyer Gardelin
013-470 80 83
Peter Ardenfors
013-470 80 84

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Unik Resurs i Sverige AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 oktober 2020
  • Ansök senast: 25 oktober 2020

Besöksadress

Skyttegatan 2 58230 Linköping
None

Postadress

Djurgårdsgatan 56
Linköping, 58229

Liknande jobb


22 november 2024

Enhetschef administrativa enheten

Enhetschef administrativa enheten

22 november 2024

18 november 2024