OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen. Sista ansökningsdag: 2022-05-23.
Vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet arbetar omkring 150 medarbetare. Vår kärnverksamhet består av undervisning inom lärarutbildningar, fristående kurser och uppdragsutbildningar samt forskning och forskarutbildning. Vi har utbildning, kurser och program inom barn- och ungdomsvetenskap, barnkultur, förskoledidaktik och fritidshemspedagogik.
Ämne/ämnesbeskrivning
Barn- och ungdomsvetenskap är ett tvärvetenskapligt ämne med inriktning mot barn och ungdomars levnadsvillkor och socialisation historiskt och i nutid. Barns och ungdomars kulturella kontexter, som familjen, förskolan, fritidshemmet och skolan, kamratgruppen, media och olika samhällsförhållanden är av intresse för institutionen. Fokus riktas särskilt mot barns och ungas perspektiv och sätt att förhandla och agera.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna består i att, inom ämnet barn- och ungdomsvetenskap, bedriva forskning (60 %) med relevans för fritidshem, samt undervisning (40 %) på grund- och avancerad nivå. Undervisningsdelen har en orientering mot masterprogrammet i barn- och ungdomsvetenskap inriktning fritidshem samt mot grundlärarprogrammet inriktning fritidshem. I anställningen ingår även att bidra till institutionens samverkan med det omgivande samhället.
Undervisning och uppsatshandledning på grundläggande och avancerad nivå sker i huvudsak på svenska.
Anställningen inkluderar kompetens- och forskningstid enligt gällande villkorsavtal.
Behörighetskrav
Behörig att anställas som biträdande lektor är den som har avlagt doktorsexamen i barn- och ungdomsvetenskap eller pedagogik, sociologi, antropologi, historia, förskoledidaktik eller annat närliggande ämne, eller har motsvarande vetenskaplig kompetens. Främst bör den komma i fråga som har avlagt doktorsexamen eller har nått motsvarande kompetens högst fem år innan tiden för ansökan av anställningen som biträdande lektor har gått ut. Även den som har avlagt doktorsexamen eller har uppnått motsvarande kompetens tidigare kan dock komma i fråga om det finns särskilda skäl. Med särskilda skäl avses ledighet på grund av sjukdom, föräldraledighet eller andra liknande omständigheter.
Den sökande ska ha såväl förmåga att samarbeta som den förmåga och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.
Den pedagogiska skickligheten ska i normalfallet ha visats genom undervisning såväl på grundnivå som på avancerad nivå. Den pedagogiska skickligheten ska vara väl dokumenterad på ett sätt som gör det möjligt att bedöma kvaliteten i den pedagogiska verksamheten. Pedagogisk skicklighet ska avse såväl planering, genomförande och utvärdering av undervisning som handledning och examination.
Svenskspråkighet är ett krav vid tillsättningen, då den största delen av kurslitteraturen är på svenska och behandlar en nationell kontext där examinationsuppgifter och övriga studenttexter ska läsas och återkopplas på svenska.
Bedömningsgrunder
Särskild vikt fästs vid vetenskaplig skicklighet visad genom egen forskning inom något eller flera av områdena barndom, ungdom, barn- eller ungas livsvillkor eller vardagsliv, samt forskning om fritidshem.
Stor vikt fästs vid:
• Pedagogisk skicklighet visad genom undervisning och handledning på grundnivå och avancerad nivå.
• En väl genomarbetad plan för forskning under anställningstiden.
• Dokumenterad förmåga att samarbeta med arbetskamrater och kollegor.
Vikt fästs vid:
• Att framgångsrikt ha planerat, sökt och erhållit anslag för forskningsprojekt från externa finansiärer.
• Administrativ skicklighet visad genom forskning och undervisning.
• Förmåga att samverka med det omgivande samhället och att informera om forskning och utvecklingsarbete.
Högskolepedagogisk utbildning
Meriterande är högskolepedagogisk utbildning om minst 7,5 högskolepoäng eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
Övriga upplysningar
Sökande som saknar högskolepedagogisk utbildning om minst 7,5 högskolepoäng och som inte heller bedöms ha förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt ska genomgå sådan utbildning under de två första åren av anställningen.
En biträdande lektor anställs tills vidare, dock längst fyra år. Anställningen kan förlängas till maximalt sex år om särskilda skäl finns. Särskilda skäl kan t.ex. vara sjukfrånvaro eller föräldraledighet.
Efter ansökan och prövning kan den biträdande lektorn befordras till anställning tills vidare som universitetslektor. Specifika kriterier för befordran från biträdande lektor till universitetslektor är fastställda av Samhällsvetenskapliga fakulteten och återfinns här. Ansökan om befordran till universitetslektor ska inlämnas till fakulteten senast 9 månader innan förordnandet som biträdande lektor löper ut.
Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Kontakt
Upplysningar om anställningen lämnas av professor Rickard Jonsson, tfn 08-120 762 00, rickard.jonsson@buv.su.se.
Frågor om anställningsförfarandet kan ställas till handläggaren Kay Artle, tfn 08-16 40 49, kay.artle@su.se.
Fackliga företrädare
Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, saco@saco.su.se, Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/Lärarförbundet), tfn 08-16 34 89, alejandra@st.su.se, samt seko@seko.su.se (SEKO).
Ansökan
Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Universitetets anställningsordning och anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning.
Välkommen med din ansökan!
Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.