OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
INSTITUTIONEN för LINGVISTIK söker en BITRÄDANDE LEKTOR I BARNS TIDIGA SPRÅKUTVECKLING Forskning om barns tidiga språkutveckling utgör ett av Institutionens for lingvistik ledande profilområden och är i huvudsak inriktad mot vad som sker under de första levnadsåren.Barnets tidiga språkutveckling studeras med empiriska metoder för att, bland annat, undersöka hur barnets perception av olika språkliga kontraster, barnets förmåga att producera olika språkljud samt barnets interaktion med talare av det omgivande språket samspelar vid språkutvecklingen.För att förstärka denna forskningsprofil söker Institutionen för lingvistik en biträdande lektor i barns tidiga språkutveckling som bl.a. skall kunna utföra experimentell forskning med språkvetenskaplig inriktning inom detta område. Arbetsuppgifter: I anställningen ingår förutom att bedriva egen forskning också medverkan i utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå upp till 30 % av årsarbetstiden.Biträdande lektorn förväntas engagera sig i institutionens forskning samt kunna initiera, organisera och leda forskningsprojekt med fokus på barns tidiga språkutveckling.Vidare skall den biträdande lektorns verksamhet inriktas mot internationella vetenskapliga publikationer och ansökningar om forskningsmedel för att främja institutionens internationella profilering inom området.En biträdande lektor skall anställas tillsvidare, dock längst fyra år.Anställningen får förnyas längst ett år om den biträdande lektorn har undervisat inom utbildning på grundnivå eller avancerad nivå minst 25% av arbetstiden.En biträdande lektor har möjlighet att ansöka om befordran till fast anställning som universitetslektor i enlighet med 4 kap 13a HF. Behörighetskrav: Behörig att anställas som biträdande lektor i barns tidiga språkutveckling är den som har en högst fem års gammal doktorsexamen och som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet (4 kap 8a HF). Bedömningsgrunder: Vid tillsättningen kommer lika vikt att fästas vid vetenskaplig skicklighet, inklusive erfarenhet av empiriska, språkvetenskapliga undersökningsmetoder, och vid pedagogisk skicklighet.Dessutom beaktas även samarbetsförmåga samt förmåga att samverka med det omgivande samhället liksom att informera om forskning.Ansökan ska vara utformad i enlighet med de Mall för ansökan om anställning som lärare, gäller även befordran (pdf) på www.su.se/nyanstallning.-När skrifterna senare skall insändas av den sökande till de sakkunniga skall doktorsavhandlingen alltid medsändas.Därför skall -doktorsavhandlingen alltid medtagas i skriftförteckningen.Närmare upplysningar lämnas av prof.