OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun är stockholmsområdets femte största kommun med drygt 85 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt ung och internationell befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare.
ARBETSUPPGIFTER
Fittjaskolan har sedan 2011 arbetat med ett genomgripande forskningsbaserat förändringsarbete till en syftestyrd undervisning. Det innebär att vi utgår från vår verksamhetsidé i alla forum, rutiner och processer:
• Fittjaskolans elever har en välutvecklad och trygg läridentitet som hjälper dem att lära sig det de behöver för att ta en aktiv, säker och medveten roll i samhället.
• Fittjaskolans elever hanterar olika språk i olika sammanhang för att ta en aktiv, säker och medveten roll i samhället.
• Fittjaskolans elever använder IKT på ett kompetent sätt för att ta en aktiv, säker och medveten roll i samhället.
Skolan består idag av ca 540 elever och ca 75 personal. Alla, dvs. pedagoger, elevhälsoteam, personalen i Staben (skolans stödfunktioner) och skolledning har som uppdrag att arbeta för att stärka och utveckla verksamhetsidén men genom olika funktioner. Syftet är att samordna vårt fokus i en gemensam riktning.
Skolledningen består av en biträdande rektor och en rektor och vi behöver nu utöka vår ledningsgrupp med ytterligare en biträdande rektor för att leva upp till de högt ställda ambitioner som vi har, att skapa en skola som utgår från elevernas behov och förutsättningar. Skolledningen handleds av Dr Leili Falsafi utifrån den avhandling som ligger till grund för vårt förändringsarbete (Learner Identity, 2011).
Vi använder Falsafis verktyg för att systematiskt följa upp och säkerställa undervisningen. Det stora utvecklingsområdet just nu är att förstärka den differentierade undervisningen samt identifiera de delar som utgör hinder för elevernas progression och förändra dessa. Du genomför observationer av din personals undervisning, leder lärprocesser, skapar förutsättningar för konstruktiv kollegahandledning och håller i din personals enskilda lärprocess.
Du kommer även att leda t ex schemaprocessen samt implementeringen av IKT som pedagogiskt verktyg för alla årskurser för att ytterligare förstärka differentieringen.
KVALIFIKATIONER
Oavsett vilka personalkategorier du blir chef över kommer du att arbeta för att säkerställa strukturer som främjar lärandet, så i dialog med dig utgår vi från din kompetens innan vi bestämmer vilken eller vilka personalkategorier du ska vara närmaste chef till.
Du har erfarenhet av att leda och du har förmågan att omvärdera dina tidigare åsikter kring lärande och lärprocesser. Du ser stöd och handledning som självklar kompetensutveckling.
Att leda en förändringsprocess som har varit igång i ca 2,5 år kräver att du som pedagogisk ledare är skicklig i att leda genom dialog och förankrad i läroplanens intentioner. Det kräver också att du själv tar stöd och hjälp för att lära nytt, därför lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har dokumenterad erfarenhet av att leda lärprocesser för lärare och ev övrig personal och dokumenterad arbete för fördjupad förståelse av lgr-11.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Susanna Åhs
08-53063913
tf biträdande rektor Kristina Zengin
08-530 610 92
Rektor Camilla Beijmo Samuelsson
08-53061538
Biträdande rektor Martin Malmberg
0853063893
Rektor Camilla Beijmo Samuelsson
08-53061538
Biträdande rektor Christian Boström
0853063893
Biträdande rektor Kristina Zengin
08-530 610 92
Rektor Camilla Beijmo Samuelsson
08-53063900
Biträdande rektor Åsa Keiski Wännström
0701825380
Rektor Camilla Beijmo Samuelsson
08-53063900