OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Södra Latin är en anrik och attraktiv gymnasieskola, belägen mitt på Södermalm, som präglas av engagerade och motiverade elever och personal i en trygg och inkluderande lärmiljö.
Skolan präglas även av en kulturell profil och ett vetenskapligt förhållningssätt. Vi erbjuder utbildningar som håller hög nivå inom musik, dans, teater, bild och formgivning samt naturvetenskap, samhällsvetenskap, humanistiska programmet med inriktning språk och introduktionsprogrammet. Vi är stolta över vår skola och sätter bildningsuppdraget, trivsel och en god arbetsmiljö i första rummet. Det för att våra elever ska få bästa möjliga förutsättningar för framgångsrika högskolestudier och ett aktivt deltagande i samhällslivet. Vi är drygt 1100 elever och runt 120 medarbetare samt våra lärare är behöriga och legitimerade.
Vi erbjuder en varm, trygg och välkomnande arbetsmiljö där våra ledord: respekten för varandra och rätten att vara sig själv gäller alla på vår skola. Trivseln och den fina ”Södra andan” har, under många år, byggts upp av personal och våra elever vilket innebär att vi bryr oss om varandra, vi lär oss av varandra och är rädda om vår gemensamma arbetsmiljö.
Södra Latins pedagogiska personal organiseras i ämnes- och programlag vilka leds bland annat av våra förstelärare/lektorer och våra programlagsledare. De tillsammans med dig utgör viktiga hävstänger i skolans utveckling. Vår personal har skapat en rik ”delarkultur” vilket betyder att de, såväl informellt som formellt, driver skolans systematiska och pedagogiska utvecklingsarbete genom kollegialt lärande. Att ha roligt på arbetet och att få utvecklas är en självklarhet för oss.
Vår engagerade Elevkår, skolans aktiva målsmans förening, föreningen Södra Latinare och Norrnässtiftelsen är viktiga medaktörer och bidrar till att rama in elevernas gymnasietid genom sitt engagemang och delaktighet.
Skolan har ett brett nätverk av internationella kontakter, vi är en ackrediterad Erasmus skola 2020-2027 vilket innebär att vi organiserar respektive är koordinatorer för ett flertal utbyten. Du kommer att få många kontaktytor såväl externt som internt och det finns stora utvecklingsmöjligheter för dig.
Vi är stolta över vår skola och gläds åt våra ungdomars fina framgångar!
Arbetsbeskrivning
Som biträdande rektor kommer Du att ingå i skolledningen bestående av rektor, tre biträdande rektorer och en administrativ chef. I egenskap av rollen som biträdande rektor utövar du ditt ledarskap nära elever och medarbetare. Du är med och leder den fortsatta utvecklingen mot högt ställda mål och du blir en viktig del i ett sammanhållet och delegerat ledarskap. Du stöttar rektor i dennes beslutsfattande och ledning av skolan som helhet. Du samarbetar därmed nära med de två andra biträdande rektorerna och ansvarar för att resurser inom dina ansvarsområden används och fördelas på bästa tänkbara sätt i syfte att undervisningen och lärande bedrivs och utvecklas utifrån beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. Ditt fokus på skolans kärnprocesser, elever och personal med alla de sedvanliga arbetsuppgifter det innebär. Du är som närmast chef för medarbetare den som ser till att saker och ting blir gjorda genom distribuerat ledarskap och är samtidigt lyhörd för verksamhetens behov och utmaningar.
Du leder även elevhälsans arbete som en hälsofrämjande och förebyggande stödfunktion för eleverna mot utbildningens mål och som en del av vårt systematiska kvalitetsarbete.
Kvalifikationer
Rollen
Som biträdande rektor är det av stor vikt att du har en god förståelse för hur vi tar till oss ny kunskap och olika människors förutsättningar. Du har en förmåga att anpassa din kommunikation efter situation, kontext och mottagare. Som chef leder, motiverar och förser du andra med de befogenheter som krävs för att uppnå gemensamma mål. Din värdegrund överensstämmer med skolans styrdokument och Du blir referenspunkt för andra samt skapar engagemang och delaktighet utifrån människors olika förutsättningar och roller. Du har ett coachande förhållningssätt och där Du genom att hjälpa och stötta i att identifiera mål, undanröja hinder, skapa möjligheter och gå till handling utvecklar andra.
Med en förmåga att lyssna och kommunicera löser du konflikter på att konstruktivt sätt. Du har ett mål- och resultattänkande som styr dina prioriteringar, din planering och ditt agerande samt kan ändra inriktning när målen förändras. Du har mycket god samarbetsförmåga och kan i din roll identifiera flera möjliga vägar fram till beslut i situationer där olika prioriteringar står mot varandra.
Utbildning
Du ska ha högskole- eller universitetsexamen med naturvetenskaplig eller matematisk inriktning och pedagogisk högskoleutbildning eller allra helst lärarexamen. Meriterande är avslutad eller påbörjad statlig rektorsutbildning och andra ledarskaps-eller ledningsgruppsutbildningar.
Erfarenhet
Erfarenhet av ett nära pedagogiskt ledarskap. Dokumenterad erfarenhet av att uppnå goda resultat i verksamheten avseende framgångsrikt ledarskap. Meriterande erfarenhet är skolledaruppdrag med ansvar för naturvetenskaps- och/eller introduktionsprogrammen.
Kunskap
Mycket god kunskap om gymnasieskolans organisation och styrdokument. Mycket goda kunskaper om pedagogik och elevers lärande samt anknutna forskningsläge. Goda kunskaper om elevhälsoteamets uppdrag, funktioner och roll vid en stor gymnasieskola. Kunskaper om tjänstefördelning och schemaläggning. Kunskap om personalledning, arbetsrätt och arbetsmiljö kopplat till pedagogisk verksamhet inom främst lärarnas och elevhälsans avtalsområde.
Övrigt
Vi behandlar inkomna ansökningar löpande.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att förändringar av den inre organisationen vid skolan beslutas efter samverkan och ingen övertalighet i staden kan ta tjänsten i anspråk.
Vi undanber oss att bli kontaktade av rekryteringsfirmor eller liknande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.