OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Beskrivning
Gubbängsskolan utökar ledningsgruppen och söker nu en biträdande rektor kopplad till
mellanstadiet och skolans mindre undervisningsgrupper.
Rollen som biträdande rektor innebär
att du utövar ditt ledarskap nära elever och medarbetare. Du fokuserar på skolans kärnprocesser
och arbetar varje dag för att göra skillnad för varje elev. Det innebär att dagligen hantera möten
och kontakter med elever, vårdnadshavare och medarbetare, ofta i samverkan med andra
professioner på skolan. Rollen innebär att i hög grad vara exekutiv och operativ under ett
delegerat ansvar.
Biträdande rektorn är en nyckelspelare för att utvecklingen för hela skolan går i
den riktning som rektorn och skolledningen har beslutat. Biträdande rektor är den som
säkerställer att eleverna tilldelas de resurser som behövs och att undervisningen utvecklas
utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Samtidigt innefattar rollen ett nära
samarbete med andra skolledare på skolan och att bidra till den långsiktiga utvecklingen av
skolan. Det innebär att ingå i skolans ledningsgrupp och att stötta rektor i dennes beslutsfattande och ledning av skolan.
Som biträdande rektor är du delaktig i att utveckla Stockholm till en stad där barn och ungdomar,
utifrån sina förutsättningar, utvecklar goda kunskaper och förmågor för vidare studier och ett
meningsfullt arbetsliv. Du kommer att få många kontaktytor såväl externt som internt och det
finns stora utvecklingsmöjligheter för dig.
Gubbängsskolan är en F-9-skola med fyra fritidshem och en fritidsklubb för mellanstadiet. Skolan
ligger i Farsta i södra Stockholm. Skolan har ca 740 elever och en biträdande rektor per stadie
samt en biträdande rektor kopplad till mer administrativt arbete och fritidsklubb. Mellanstadiet
har två parallella klasser årskursvis. Mellanstadiets personal bildar ett eget arbetslag och har en
arbetslagsledare som du samarbetar tätt tillsammans med. Behörigheten och kompetensen hos
pedagogerna är hög och man bedriver ett kollegialt utvecklingsarbete både ämnes- och
arbetslagsvis. I elevhälsoteamet ingår samtliga professioner.
Skolledningen består av rektor, fyra biträdande rektorer samt en administrativ chef. Skolan har väl utarbetade rutiner för systematiskt kvalitetsarbete med traditioner. På skolan finns bra strukturer.
Arbetsuppgifter
På skolan pågår omfattande utvecklingsprojekt och kollegialt lärande i olika konstellationer.
Ditt uppdrag blir att organisera och leda den pedagogiska verksamheten för mellanstadiet och
skolans mindre undervisningsgrupper tillsammans med rektor och övriga skolledningen samt
kontinuerligt stödja personalens strävan att förbättra kvaliteten i lärmiljö och arbetssätt.
Du ska ha ett starkt fokus på elevhälsoarbetet. Med prioritering inom det systematiska kvalitetsarbetet och resursfördelning arbetar du för förbättrade kunskapsresultat, ökad grundläggande gymnasiebehörighet och meritvärde.
Tillsammans med övriga skolledningen arbetar du för ökad likvärdighet ur ett F-9 perspektiv som gagnar kvalitativa stadieövergångar och rustar eleverna inför gymnasiet. Genom att främja en hållbar arbetsmiljö med framförhållning och prioriteringar tillvaratar du och bidrar till skolans fortsatta utvecklingsarbete. Uppdraget kräver också en god samverkan med externa aktörer för att värna insatser och pågående projekt för elever ur ett förebyggande och hälsofrämjande perspektiv.
Kvalifikationer
Vi söker en biträdande rektor som leder och motiverar personal och elever. Du är tydlig i din
kommunikation och har tilltro till dig själv och dina medarbetare.
Genom en analytisk förmåga kan du avgöra när du bör fatta snabba respektive eftertänksamma beslut. På så vis har du även förmåga att arbeta både mål- och processinriktat. Genom strategisk helhetssyn och ett brett perspektiv på frågor ser du på sakers långsiktiga betydelse. Du anpassar dina handlingar genom att ge förutsättningar i organisation och arbeta mot redan uppsatta mål. Uppföljning och återkoppling är en viktig del i det systematiska kvalitetsarbetet.
Som chef leder, motiverar och förser du andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå
gemensamma mål. Du samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra samt skapar
engagemang och delaktighet. Genom ett coachande förhållningssätt utvecklar du medarbetaren
genom att leda denna i att identifiera mål, undanröja hinder, skapa möjligheter samt planera
handling.
Du arbetar bra med såväl kollegor som medarbetare där du relaterar till dem på ett
lyhört och smidigt sätt. Med en förmåga att lyssna och kommunicera löser du konflikter
konstruktivt. Du har ett mål- och resultattänkande som styr dina prioriteringar, din planering och
ditt agerande samt kan förändra inriktning när målen ändrar sig.
Villkor
Genomförda ledarskapsutbildningar i stadens regi är meriterande, likaså påbörjad eller
genomförd rektorsutbildning. Du ska ha högskoleutbildning med pedagogisk inriktning,
meriterande är om du har en specialpedagogisk utbildning och erfarenhet.
Du bör ha erfarenhet av skolledarskap och god insikt om specialpedagogiskt arbete. Meriterande
är kunskap om grundskolan mellanstadium och arbete med mindre undervisningsgrupper samt
aktivt arbete med att utveckla elevhälsans uppdrag.
Vi söker dig som är väl förtrogen med skolans regelverk samt har god kunskap om avtal och
facklig samverkan inom skolans organisation. Du ska ha kunskap om att leda skolan på
vetenskaplig grund, vara väl förtrogen med systematiskt kvalitetsarbete, skolhälsans uppdrag,
digitala verktyg samt informationsteknologi.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Intervjuer sker löpande.
Tjänsten är en tillsvidareanställning som biträdande rektor i Stockholms stad.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje
persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.