Arbetsbeskrivning
Genom våra värdeord mod, tolerans och kreativitet arbetar vi i Uppvidinge kommun för att ge god service och utveckla samhällsviktiga funktioner till våra invånare, besökare och företag. Uppvidinge kommun är kommunens största arbetsgivare med cirka 800 anställda. Hos oss vill vi att våra medarbetare ska känna stor delaktighet och det ska finnas utrymme för flexibilitet och utveckling.
Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där vi tillsammans har möjlighet att verkligen göra skillnad för kommunens invånare. Välkommen med din ansökan och välkommen till en kommun med ett blomstrande näringsliv, ett rikt föreningsliv och närhet till naturen!
Arbetsplatsen ligger i Lenhovda.
ARBETSUPPGIFTER
Som biträdande rektor på Lenhovdaskolan kommer du att arbeta nära rektor för att leda och utveckla skolan. I ditt nära samarbete med rektor är du delaktig i att leda det dagliga arbetet i verksamheten samt driva förbättringsarbetet tillsammans med skolans ledningsgrupp. Tillsammans med rektor kommer du även att leda och ansvara för det systematiska kvalitets- och arbetsmiljöarbetet. Som biträdande rektor kommer du även att ha visst personalansvar.
Övrigt förekommande arbetsuppgifter:
- Schemaläggning.
- Rekrytering och bemanning.
- Arbetsmiljöfrågor.
- Rektorsstöd, pedagogiskt ledarskap och skolutveckling.
- Medarbetarsamtal.
Ytterligare ansvarsområden utformas i samarbete med rektor.
Viktigt är att du kan vara öppen för att kunna möta skolans föränderliga behov och att du har en tydlig bild av ditt ledarskap.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har pedagogisk utbildning och flera års erfarenhet av pedagogiskt arbete. Varav erfarenhet inom arbetsledning och gärna i rollen som rektor eller biträdande rektor. Erfarenhet av grundskolans F-6 verksamhet är meriterande.
För att trivas hos oss behöver du vara en trygg, tydlig och prestigelös ledare som skapar förutsättningar för dina medarbetare att växa. Du visar i ord och handling att du har en stor tillit till medarbetarna. Du förväntas vara en chef som är närvarande i verksamheten. Du är flexibel och har god förmåga att fördela och delegera arbetsuppgifter, arbeta mot mål och ser till att andras kompetens tillvaratas. Du har en god samarbetsförmåga samtidigt som du kan arbeta självständigt och ta egna initiativ. Du är bra på att skapa strukturer, dokumentera och följa upp. Du är väl förtrogen med skolans läroplansmål och fritidshemmets uppdrag samt har ett stort intresse för att driva skolutveckling utifrån visioner och mål. Du har god kommunikativ förmåga i både tal och skrift, har ett tydligt och lyhört ledarskap.
Du inspirerar till arbetsglädje. Vi vill att du delar vår syn på en god arbetsmiljö som en avgörande faktor för trivsel, hållbarhet och goda resultat.
Vi söker dig som är utrustad med god social kompetens och samarbetsförmåga. Du ser allas olikheter som en tillgång och är nyfiken och kreativ för att skapa möjlighet till lärande och utveckling för varje enskild elev genom ditt pedagogiska ledarskap.
Du gör medvetna val för att höja personalens motivation och arbetar med tydligt ledarskap. Du är positiv och kreativ, ser möjligheter framför hinder. Vi ser fram emot att läsa just din ansökan!
Då tjänstens omfattning är 75 % kan kombination med andra arbetsuppgifter, beroende på sökandes kompetens och verksamhetens behov. Vi lägger störst vikt vid lämplighet och personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Om du blir aktuell för anställning kommer arbetsgivaren att begära utdrag från belastningsregistret. Kommunstyrelsen har tagit ett beslut om att samtliga nyanställningar ska uppvisa belastningsregister innan anställning. Det utdrag som ska visas upp är utdraget för arbete inom skola eller förskola.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Uppvidinge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har Uppvidinge kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.