OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Välkommen till Husbygårdsskolan
Husbygårdsskolan är en välfungerande F-9 skola med goda resultat i norra Järva, nära Kista centrum.
Skolan har även två särskilda undervisningsgrupper.
Skolan består av två skolhus i Husby centrum på gångavstånd mellan varandra och Husby T-bana. Här samlas många olika kulturer för att lära av och med varandra.
Vi är en skola som medvetet arbetar för att stärka elevernas resultat. Vi vill att varje medarbetare ska arbeta utifrån mottot "Det är viktigt för mig att det går bra för dig" och utföra sitt uppdrag med värme och engagemang som grund. Vi vet att alla elever kan och vill lära och vi är stolta över våra engagerade och kunniga medarbetare.
Husbygårdsskolan är en prisbelönt skola som har vunnit flera priser för det goda arbete som görs. Skolan är sedan 2021 en av sex utvalda skolor i Sverige för att skapa bra modeller för framgångsrik utbildning. Här kan du få möjlighet att tillsammans med oss förändra barns livschanser. Läs mer på: www.husbygardsskolan.stockholm.se
Ditt uppdrag som biträdande rektor
Vi söker dig som vet att alla elever kan lära. Du är nyfiken och uthållig i att utveckla verksamheten så att eleverna kan nå längre i sin kunskapsutveckling. Vi arbetar framgångsrikt för att göra vår skola bättre för alla elever som går här just nu.
Du ingår i skolans ledningsgrupp tillsammans med rektor, två andra biträdande rektorer och administrativ chef. Tillsammans med rektor och övrig skolledning ansvarar du för verksamhetsplanering, det systematiska kvalitetsarbetet samt det gemensamma ansvaret för elever och medarbetare. Du leder i samarbete med arbetslagsledare och förstelärare som har enskilda och gemensamma uppdrag.
I ditt uppdrag som biträdande rektor ingår egna och delade ansvarsområden:
Du har personalansvar för lärarna vid vårt högstadium och elevvårdsansvar för eleverna.
Du har operativt verksamhetsansvar för den kursplanestyrda delen av skoldagen.
Du samarbetar nära pedagogerna och EHT för att utveckla lärmiljön.
Du har en viktig roll i att driva skolans utvecklingsområden:
- Utmärkt undervisning
Kunskapsfokus med hög förväntan och positiv förstärkning
Ämnesdidaktisk utveckling med uppföljning och analys
- Robust organisation
Öppet samarbete med vårdnadshavare
Tydliga beslut och synliga beslutsvägar med effektfull kommunikation
Din kompetens och erfarenhet
Som biträdande rektor vid Husbygårdsskolan förväntas du ta ansvar för din verksamhet samtidigt som du ser till helheten i organisationen. Du har lätt för att växla fokus mellan operativt och strategiskt perspektiv. Du är proaktiv och drivande i utvecklingsarbete. Du arbetar aktivt med konstruktiv återkoppling och positiv förstärkning för att bidra till medarbetares utveckling. Du arbetar mot mål, fokuserar på resultat och skapar förutsättningar för delaktighet.
I din kommunikation, med elever, kollegor och vårdnadshavare, är du tydlig och lyhörd. Du visar öppenhet och nyfikenhet för andras perspektiv och är en utpräglad lagspelare. Du har kommit långt i din egen utveckling och känner dig själv väl. Det gör att du som person är trygg och stabil. Du agerar med lugn i utmanande situationer och kan se hur ditt sätt att agera påverkar kultur och samarbetsklimat på arbetsplatsen.
Vi söker dig som har:
-akademisk examen som lärare med relevant behörighet för uppdraget
-erfarenhet av att arbeta som biträdande rektor med personalansvar inom grundskola
-erfarenhet av att arbeta som skolledare i socialt utsatt område, med fördel Järva
-god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
-erfarenhet av att arbeta som biträdande rektor inom Stockholms stad
-erfarenhet av att driva utvecklingsarbete i undervisningsmiljöer
-erfarenhet och intresse av förebyggande elevhälsoarbete
-genomgått stadens ledarskapsutbildning.
Kvalifikationer
Stockholms stad har en chefsprofil för ett starkt och framsynt ledarskap. Vi kommer därför lägga stor vikt vid följande kompetenser i rekryteringen:
Mål- och resultatorienterad: Arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Styrs av mål-och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Anpassar sin inriktning når målen och förutsättningarna ändrar sig.
Utvecklingsinriktad: Är proaktiv och drivande i utvecklingsarbete. Främjar nytänkande och mångfald. Engagerar och arbetar aktivt med konstruktiv återkoppling.
Samarbetsförmåga: Arbetar bra med andra människor. Relaterar och kommunicerar med andra på ett lyhört och smidigt sätt. Hanterar konflikter på ett konstruktivt sätt.
Tydlig: Kommunicerar på ett tydligt sätt. Säkerställer och följer upp att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter.
Helhetsyn: Förmåga att se helheten och tar hänsyn till det större perspektivet. Du förstår din roll och ditt uppdrag och ser samtidigt hela verksamhetens bästa i agerande och beslut
Pedagogisk insikt: Har god förståelse för hur människors olika förutsättningar. Anpassar sättet att förmedla sitt budskap till mottagaren.
Stabil: Är lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer. Behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker.
Kulturell medvetenhet: Värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet på verkar dig själv och andra. Har förmåga att ta detta i beräkningen när beslut fattas och handlingssätt väljs.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, motivation och engagemang för tjänsten. Varmt välkommen med din ansökan!
Övrigt
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökanden. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Intervjuer och urval kan inledas under pågående rekryteringsperiod.
Om din ansökan och rekryteringsprocessen
cv och personligt brev
digitala och fysiska intervjuer
arbetspsykologiska tester.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.