OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En dag på jobbet
Biträdande rektorsrollen 50%:
Du kommer att leda och fördela arbetet för Rosenborgskolans grundsärskola. Gruppen består av elever från åk 7–9 fördelat på mindre grupper där även LSS-fritids ingår för eleverna. Du har personalansvar för lärare och elevassistenter där du coachar, motiverar och följer upp personalens arbete. Du har ansvar för skapa en organisation för EHT som går i linje med skolans övriga elevhälsoarbete. Du är med i utvecklingen av skolans systematiska kvalitetsarbete och följer upp de delar som innefattar din enhet. Du kommer att arbeta i ett verksamhetsnära ledarskap och vara en del av övrig skolledning. Du samordnar och koordinerar verksamheten och blir en länk mellan skolan och kommunens enhet resurscentrum. Du samverkar med andra myndigheter, ansvarar för planering av inskolning av nya elever samt deltar vid överlämning. Du ser till att skolans dokumentation är korrekt upprättad och arbetar för att denna enhet utvecklas utifrån skolan gemensamma målsättning.
Utvecklingslärarrollen 50%:
Verksamheten består av totalt ca 40 elever från i huvudsak åk 7–9 där eleverna är stadieindelade i mindre klasser. Vi har tre klasser som läser enligt grundsärskolans ämnen och två klasser som läser enligt ämnesområden. Eleverna har en intellektuell funktionsnedsättning och ofta i kombination med en variation inom NPF. I verksamheten arbetar ca 6 lärare och ett antal elevassistenter. Din uppgift blir att arbeta verksamhetsnära med att följa upp kvalitén i undervisningen utifrån gemensamma förbättringsområden. Det kan innebära coachning individuellt och i grupp, lektionsobservationer, stötta kring svåra undervisningssituationer och målet med detta är att vi blir en lärande organisation inom verksamheten som lyfter utvecklingen för eleverna.
Vem är du?
Krav:
- Du har dokumenterad erfarenhet av elever med neuropsykiatrisk funktionsvariation samt intellektuell funktionsnedsättning.
- Du har flerårig erfarenhet av att arbeta med barn i behov av särskilt stöd.
- Du har förskollärarlegitimation eller lärarlegitimation.
- Du har flera års erfarenhet av att arbeta i grundsärskola.
- Du har tidigare erfarenhet som skolledare inom skola/förskola.
- Du har dokumenterad erfarenhet kring läroplanen för grundsärskolan.
- Du har kunskaper inom bedömning kring ämnen och ämnesområden.
Meriterande:
Att din lärarlegitimation är kompletterad med speciallärarutbildning med inriktning mot intellektuell funktionsnedsättning.
Förståelse av en offentlig verksamhet och dess beslutsvägar.
Personliga egenskaper:
Du är en lyhörd person med ett tydligt ledarskap och med ett lågaffektivt bemötande. Det är viktigt att du är trygg i dig själv och att du har en hög personlig mognad.
Vi erbjuder dig
Årsarbetstid, friskvårdsbidrag, en arbetsplats med god fungerande struktur, kollegor som brinner för att göra skillnad i elevernas vardag.
I Södertälje kommun har vi ett väl utbyggt och strukturerat kompetensutvecklingsprogram för medarbetare inom skola och förskola. Vi vet, genom spår och bevis, att ökad kvalitet i undervisningen ger goda skolresultat, en trevlig arbetsmiljö, goda förutsättningar för våra medarbetare att utföra sina jobb och framför allt glada medarbetare och det satsar vi på här hos oss på Rosenborgskolan och i stort i kommunen.
Välkommen till oss!
Rosenborgsenheten är Södertäljes idrotts- och musikskola. Vi ligger centralt i Södertälje med närhet till faciliteter som bad, IP, hockeyrink. Du tar dig smidigt till skolan med direktbuss från Liljeholmen i (Stockholm) som stannar i anslutning till skolan eller med pendeltåget som stannar i Östertälje.
Välkommen med din ansökan! Vi kommer att kalla till intervjuer löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.