Biträdande säkerhetschef i Österåkers kommun

Biträdande säkerhetschef i Österåkers kommun

Arbetsbeskrivning

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Sveriges civila beredskap handlar om förmågan att förebygga och hantera fredstida krissituationer, krigsfara och ytterst krig. Civil beredskap är samlingsnamnet för krisberedskap och civilt försvar och Österåker ska öka sin civila beredskap. Förmågan skapas i hela samhället, hos myndigheter, kommuner, regioner, företag, frivilligorganisationer och allmänheten. Arbetet som biträdande säkerhetschef innebär att driva den utvecklingen i Österåker. 

Som biträdande säkerhetschef är du placerad på Säkerhet- och trygghetsenheten under säkerhetschefens ledning och du arbetar tillsammans med tre trygghetssamordnare. När vi är på plats sitter vi i kommunhuset som ligger bra till kommunikationsmässigt med en kort promenad till tåg och buss. Kommer du med bil så finns det gott om parkeringsmöjligheter. Arbetsplatsen har nära till natur och goda möjligheter till friskvård. Du kan även arbeta på distans i den mån arbetet tillåter och du själv trivs med. 

Ditt nya jobb


Som biträdande säkerhetschef kommer du, i samarbete med säkerhetschefen, att leda, samordna och utveckla arbetet inom området för hela den kommunala organisationen. Viktiga arbetsuppgifter i rollen som biträdande säkerhetschef är att arbeta med allt från kommunens högst strategiska mål till enhetens operativa uppgifter. Befattningen innebär även att vara biträdande säkerhetsskyddschef men inget personal- eller budgetansvar ingår. 

I arbetet ingår bland annat:


• planera och driva kommunens arbete med krisberedskap, samhällsskydd av olika slag samt säkerhetsskydd och civilt försvar. Bland annat i form av utbildningar och övningar inom kris- och krigsberedskapsområdet
• systematiskt arbeta med kommunens risk- och sårbarhetsanalyser samt kontinuitetsplanering, dels centralt och stödja förvaltningarna i arbetet
• samordna och driva säkerhetsskyddsarbetet, t ex. säkerhetsskyddsanalys, genomföra säkerhetsprövningar, registerkontroll och säkerhetsklassa personal, SUA-upphandlingar, säker kommunikation
• utveckla kommunens krisledningsorganisation, krigsorganinsation och bemanning av dessa
• utforma och implementera styrdokument av olika slag inom ansvarsområdet

Arbete utanför ordinarie arbetstid kan förekomma, t ex. som Tjänsteman i Beredskap (TiB) eller vid allvarliga händelser och andra aktiviteter. Även tjänsteresor kan förekomma i viss utsträckning.

Din profil

För att trivas i rollen behöver du ha förmåga att arbeta strukturerat och självständigt. Ett prestigelöst förhållningssätt och flexibilitet är viktigt, likaså förmåga att bygga relationer och att samarbeta med andra. Du ser helheter och kan ta hänsyn till flera perspektiv. Eftersom Säkerhet- och trygghetsenheten hanterar allvarliga händelser och känslig information av olika slag krävs att du är en stabil och stresstålig person med hög integritet.

Krav:


• relevant akademisk utbildning inom området alternativt utbildning eller erfarenhet med inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• mycket goda sak- och metodkunskaper inom krisberedskap, samhällsskydd och säkerhetsskydd
• erfarenhet av arbete med risk- och sårbarhetsanalyser, kontinuitetsplanering, säkerhetsskydd och civilt försvar
• god kunskap och erfarenhet av de lagar som styr kommuners kris- och beredskapsarbete i fred samt arbetet med civilt försvar och höjd beredskap
• mycket lätt för att kommunicera, uttrycka dig i tal och skrift anpassat till sammanhanget och olika målgrupper

 Meriterande:


• utbildning i krisberedskap, säkerhetsskydd, totalförsvar eller liknande genom Myndigheten för samhällsskydd (MSB),
Försvarshögskolan (FHS) eller motsvarande
• erfarenhet av arbete med informationssäkerhet, Styrel, signalskydd, oljeskydd, nödvatten, försörjningsberedskap och andra
beredskapsområden
• erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet där politiska mål och prioriteringar är styrande och vägledande i arbetet
• B-körkort

Anställningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. För anställning krävs att du genomgår godkänd säkerhetsprövning och registerkontroll vilket genomförs enligt säkerhetsskyddslagen, ansökan innebär samtycke.



Anställningens omfattning

Heltid

Anställningsform

Tillsvidare

Tillträde

Enligt överenskommelse

Ansökningsförfarande

Du söker tjänsten enkelt med CV - utan personligt brev och genom att besvara urvalsfrågor, senast den 4 december 2022. 

Vi vill göra en rättvis rekrytering, fri från fördomar och diskriminering. Genom att ersätta det personliga brevet med urvalsfrågor ökar vi chanserna att lyckas! Har du frågor om kommunens rekryteringsprocess är du välkommen att kontakta HR@osteraker.se.

Mer information

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på hemsidan.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 november 2022
  • Ansök senast: 4 december 2022

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


HMS chef MAX IV

HMS chef MAX IV

20 december 2024

Risk Manager

Risk Manager

20 december 2024

Säkerhetsskyddschef till ISP

Säkerhetsskyddschef till ISP

20 december 2024