OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kungsör är en lugn och trygg kommun med närmare 8 800 invånare. Kungsör präglas av en kunglig historia och en sällsynt vacker och unik natur. Centrala Kungsör ligger högt och bebyggelsen sträcker sig ner mot Mälaren. På landsbygden finns ytterligare en tätort, Valskog. Kommunen växer och förändras hela tiden, vi planerar, utvecklar och förbättrar nya och befintliga områden.
Kungsör ligger mitt i Västra Mälardalen, E20 passerar strax utanför tätorten och tågen på Svealandsbanan stannar centralt. Till grannkommunerna reser du snabbt, till Arboga, Köping och Eskilstuna tar det cirka 15 minuter, Västerås och Örebro finns inom 45 minuter och Stockholm når du på en timme med snabbtåg.
I kommunen är vi cirka 700 medarbetare. Tillsammans ser vi till att de viktiga delarna i ett samhälle fungerar. Här är det nära till allt och det finns stora möjligheter för dig att utvecklas och bidra till att skapa framtidens Kungsör.
Beskrivning
Individ- och familjeomsorgen är ett av tre områden inom socialförvaltningen och arbetar aktivt för en god samverkan såväl inom vårt område och förvaltning som med våra andra samverkanspartners.
Området är organisatoriskt uppdelad på tre enheter om totalt 40 medarbetare och innehåller myndighetsutövning samt stödjande insatser för barn och ungdomar, vuxna och deras familjer.
Vi spelar en viktig roll för alla invånare som behöver stöd genom socialtjänstens insatser och är en arbetsplats som driver utveckling. Målet för all vår verksamhet är att bedriva ett kvalitativt gott socialt arbete byggt på evidens, kontinuitet, delaktighet och helhetssyn. Vi är måna om arbetsmiljön och har ett trivsamt klimat som främjar lärande och kompetensutveckling. Här finns ett gott utbyte mellan kollegor och ett nära stöd från enhetschef. Vi erbjuder bland annat flextidsavtal, friskvårdsbidrag, extern handledning, semesterväxling samt fri entré till ortens badhus.
Enheten för barn och familj
Enhetens uppdrag är att på ett rättssäkert sätt utreda anmälningar och ansökningar gällande barn, ungdomar, och familjer, besluta om insatser samt följa upp dessa. Vidare ansvarar enheten för rekrytering och utredning av kontaktpersoner, kontaktfamiljer och familjehem. Häri ligger även funktionen familjerätt som ansvarar för fastställande av faderskap, utredningar gällande adoptioner, vårdnad, boende och umgänge på uppdrag av tingsrätt samt att bistå föräldrar med samarbetssamtal och upprättande av avtal gällande barn. Förutom myndighetsutövning ingår även det förebyggande arbetet och familjebehandling i enhetens uppdrag. Detta utförs av enhetens fyra familjebehandlare.
Arbetet på enheten regleras i socialrättslig lagstiftning, främst Förvaltningslagen, Socialtjänstlagen, Offentlighets- och sekretesslagen, Lagen om vård av unga i vissa fall, Lagen om vård av missbrukare i vissa fall, samt Föräldrabalken.
Arbetsuppgifter
Som biträdande socialsekreterare barn och familj kommer du under vägledning och handledning av en mentor lära dig grunderna för utredningsarbetet. Du kommer att delta i och dokumentera samtal med barn och föräldrar, begära in utlåtanden från skola och sjukvård, sammanställa delar av och så småningom en hel utredning, dock utan att själv fatta beslut.
Genom utbildningar och handledning av mentor och teamledare kommer du att introduceras i BBIC (barns behov i centrum), handläggningsreglerna enligt Förvaltningslagen, skyddsbedömningar för barn, bedömningsgrunderna utifrån LVU (Lagen med särskilda bestämmelser för unga) och Socialtjänstlagen, samt få möjlighet att i praktiskt arbete tillämpa dessa.
Innan vikariatets slut sker en avstämning med din mentor, teamledare och enhetschef. Möjlighet till en tillsvidareanställning som socialsekreterare med full behörighet att utreda, bedöma och fatta beslut kan erbjudas.
Personlighet
Vi söker dig som vill lära dig uppdraget och vikten av samarbete med andra, där du genom din del bidrar till helheten med målet att bedriva ett kvalitativt, gott socialt arbete byggt på evidens, kontinuitet, delaktighet och helhetssyn.
Hos oss är det viktigt att du är lugn och lyhörd i kontakten med andra och att du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Du trivs att arbeta i team tillsammans med kollegor och arbetsledning för att nå verksamhetens mål och verkar för ett respektfullt och trevligt arbetsklimat. Du har en administrativ förmåga för att skapa en god struktur och är inte rädd för att ta egna initiativ till utveckling. Eftersom vi befinner oss i en omvärld som av oss kräver en ständig utveckling behöver du vara öppen för att behöva omprioritera arbetet utifrån växlande förutsättningar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har färsk socionomexamen eller annan utbildning som av Socialstyrelsen bedöms likvärdig såsom en examen om 180 hp och minst 7,5 hp i psykologi, 7,5 hp sammanlagt i socialrätt och förvaltningsrätt samt 7,5 hp vardera i socialt arbete på grundnivå och fortsättnings- eller avancerad nivå. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Eftersom arbetet innebär en del resor fordras B-körkort.
Varmt välkommen med din ansökan!
Villkor
Tjänsten är ett vikariat i 11 månader med möjlighet till förlängning.
Vid en eventuell anställning ska du visa upp utdrag ur belastningsregistret; ”Utdrag för arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg”. Utdraget ska visas upp i original.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningsperioden. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Övrigt
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökanden.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kungsörs kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.