OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill utveckla. Och bevara. Precis som vi.
Här på sektorn för ledning och samordning söker vi en biträdande stadsarkivarie som vill vara med och utveckla Sundbybergs stads arkiv- och informationsförvaltning, digitalt och analogt.
Sektorn stödjer kommunstyrelsen i dess uppdrag att leda, samordna och ha uppsikt över hela den kommunala verksamheten och i att driva på och följa upp genomförandet av kommunfullmäktiges beslut. Tjänsten är placerad på stadskansliet som stödjer stadens myndigheter inom arkiv- och informationsförvaltning, registratur och sekretariatsfrågor. Stadskansliet arbetar också med allmänna val, kommunjuridik, överförmyndarfrågor och driver en rad utvecklingsprojekt samt förvaltar det stadsövergripande ärende- och dokumenthanteringssystemet med flera system.
Som biträdande stadsarkivarie kommer du att stödja stadsarkivarien i såväl operativt som strategiskt arbete och löpande bidra till att utveckla kvaliteten i arbetet med stadens minne.
Dina arbetsuppgifter innebär att du tillsammans med stadsarkivarien säkerställer att kommunen har relevanta styrdokument för informationshantering och att dessa är i linje med moderna digitala arbetssätt. Du arbetar också proaktivt genom utbildning, rådgivning och tillsyn för att stadens olika verksamheter ska ha god struktur och ordning på sin information. Även sedvanliga arbetsuppgifter för arkivarie ingår så som till exempel utlämnande av handling, sekretessbedömningar, gallringsutredningar och att ordna och förteckna arkiv.
Du arbetar med både digital och analog information och deltar i olika utvecklingsprojekt. Viss systemförvaltning ingår i uppdraget. En viktig inledande uppgift är att tillsammans med stadsarkivarien föra arbetet med revidering av nämndernas och bolagens informationshanteringsplaner i mål.
Du kommer att arbeta i bland annat Visual Arkiv, Public 360 och C-Archive
Vi vill att du har en examen inom relevant ämnesområde motsvarande minst 3-årig högskoleutbildning, med minst 40 p/60 hp arkivvetenskap och minst några års erfarenhet av arbete som arkivarie. Vi vill också att du har erfarenhet av att arbeta proaktivt med att få medarbetare och verksamheter att ha god struktur på sin information. Goda kunskaper om de lagar och förordningar som styr arkivarbetet inom offentlig förvaltning och goda kunskaper om analog och digital arkiv- och informationsförvaltning är ett krav. Erfarenhet av att driva projekt inom arkiv- och informationsförvaltning är meriterande.
Som person är du noggrann och ansvarstagande med en hög förmåga att självständigt planera och driva ett effektivt arbete som tar sin utgångspunkt i verksamhetens behov. Du har kompetens och mod att självständigt fatta beslut utifrån gällande lagar och regler. Du är analytisk och har en god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig enkelt och tydligt i tal och skrift på svenska.
Du trivs med en kombination av dagliga operativa uppgifter tillsammans med mer fördjupat utvecklingsarbete och kan hantera flera parallellt pågående processer.
Att samarbeta, ge god service, bidra till ett gott arbetsklimat och utveckla positiva relationer är självklart för dig.
Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast. Ansök senast den 14 augusti 2023. Vi tar inte emot ansökningar via e-post.
Intervjuer och urval sker löpande och vi kan komma att kalla till intervjuer innan ansökningsperioden går ut.
Välkommen med din ansökan!
Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.