Biträdande universitetslektor i lärande

Arbetsbeskrivning

Biträdande universitetslektor i lärande med inriktning mot IKT/nya medier, ref nr 840-10

Institutionen för Pedagogik och lärande avser att stärka kompetensen inom ämnet lärande med en biträdande lektor med forskningsinriktning mot IKT/ nya medier och digitala lärmiljöer inom skola och andra lärandeorganisationer.En viktig del i arbetet är undervisning och
praxisnära forskning inom lärarutbildning.


Inom institutionen finns en bred kompetens inom utbildning och forskning i pedagogik och lärande.Institutionens verksamhet består av kurser inom lärarprogrammet och fristående kurser på grund nivå, avancerad nivå och forskar nivå, samt uppdragsutbildningar riktade till såväl offentlig som privat verksamhet.Institutionen har ca 45 anställda indelade i tre styrkeområden: Mångfald, C-learning, samt Verksamhets- och professionsutveckling.Inom området utbildningsvetenskap finns en bred kompetens inom universitetet där pedagogik och lärande ingår i en samverkan.

Ämnesbeskrivning
Lärande som vetenskapligt område fokuserar på människans sätt att förändra förståelsen av omvärlden samt hennes agerande utifrån de erfarenheter hon gör.Forskning om lärande sker i relation till innehåll, aktörer och kontexter där lärande äger rum.Forskningen kan även röra eller påverkas av deras inbördes relationer.Forskningen om lärande har en praxisnära inriktning, främst mot lärande inom förskola och skola.

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna kommer att bestå av undervisning, handledning samt forsknings- och utvecklingsarbete inom lärarutbildningen på grund nivå, avancerad nivå och forskar nivå, samt inom företag/näringsliv.I tjänsten ingår att etablera och utveckla nationella och internationella kontakter och nätverk liksom att attrahera externa forskningsresurser.

Behörighetskrav enligt högskoleförordningen

Behörig att anställas som biträdande lektor är den som har avlagt doktorsexamen eller har en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen.I första hand bör den komma i fråga som har avlagt examen högst fem år före ansökningstidens utgång.

Bedömningsgrunder
För befattningen tillämpas följande bedömningsgrunder

Vetenskaplig skicklighet

- Intyg på doktorsexamen

- Dokumenterade vetenskapliga arbeten i förhållande till befattningens forskningsprofil

Övriga bedömningsgrunder

Av de övriga bedömningsgrunderna ges dokumenterad pedagogisk skicklighet störst vikt, övriga bedömningsgrunder viktas lika med varandra.

- Dokumenterad pedagogisk skicklighet

- Genomgången högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande

- Dokumenterad arbetslivserfarenhet inom såväl skola som andra lärandeorganisationer

- Dokumenterad erfarenhet av projektledning

- Dokumenterad erfarenhet av fou-projekt i samverkan mellan skola och andra lärandeorganisationer

- Goda kunskaper i muntlig och skriftlig kommunikation på svenska och engelska

- God samarbetsförmåga, flexibilitet och förmåga att arbeta självständigt

Upplysningar


Ansökan

Ansökan, märkt med ref nr 840-10, skall ställas till Luleå tekniska universitet, registrator, 971 87 Luleå.Till ansökan bifogas vetenskapliga arbeten som sökande i första hand vill åberopa som stöd för ansökan.Den sökandes pedagogiska meriter skall särskilt dokumenteras.Ansökan skall lämnas i tre separata uppsättningar.

Använd gärna ansökningsmallen nedan:
http://www.ltu.se/omltu/ledigajobb/d1922/1.8898

Sammanfattning

Liknande jobb


Vikarierande Universitetslektor i Genusvetenskap 250113-260110

Vikarierande Universitetslektor i Genusvetenskap 250113-260110

19 november 2024

Vikarierande universitetslektor i Sociologi

Vikarierande universitetslektor i Sociologi

19 november 2024

Universitetslektor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning

Universitetslektor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning

18 november 2024