OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inom Individ – och familjeomsorgen finns det öppenvårdsinsatser för barn/unga/familj och vuxna, samt stödboenden för vuxna med beroendeproblematik som är beslutade av myndighetsutövning.
Inom verksamheten finns också erbjudandeverksamheterna för barn/unga/familj och vuxna, boende för EKB och Centrum mot Våld där även Barnahus ingår. Verksamhetsområdet består av 8 enhetschefer och ca 140 medarbetare som arbetar i nära samverkan med interna och externa samverkanspartners.
Nu söker vi en biträdande verksamhetschef. Är du den vi söker?
Uppdraget som biträdande verksamhetschef
Som biträdande verksamhetschef har du ansvar att arbeta för måluppfyllelse inom Stöd och omsorg utifrån din nivå. Ansvarsområdet innefattar Individ- och familjeomsorgen för hela Stöd och omsorg. Du har ett övergripande operativt ansvar för att omsätta den strategiska planeringen i praktiken genom dina underställda chefer. I arbetet ingår att i nära samverkan med biträdande verksamhetschef myndighetsutövning, arbeta gemensamt för att verksamheterna ska nå uppsatta mål, samt att tillsammans med områdena funktionshinderomsorg och myndighetsutövning verka för en gemensam helhetssyn mellan områdena.
Du har ett direkt ansvar för personal, kvalité, ekonomi och arbetsmiljö i ditt verksamhetsområde. Dina uppdrag är att:
Utforma verkställigheten utifrån brukarnas behov och den strategiska planen som verksamhetschef på Individ- och familjeomsorgen ansvarar för att hålla ihop
Operativt utforma och driva kostnadseffektiv verksamhet med fokus på självständighet och som möjliggör nämndens inriktning att ge stöd på hemmaplan
Arbeta effektivt och gränsöverskridande med bemanningsplanering för att säkerställa rätt insats i rätt tid
Omvärldsbevaka i syfte att ge underlag till strategisk inriktning
Säkerställa horisontella processer genom kollegialt samarbete
Utveckla ledarroller i ditt område genom att förstärka det processinriktade ledarskapet
Du rapporterar till verksamhetschefen för Individ- och familjeomsorgen och ingår i hennes ledningsgrupp.
Om dig
Vi söker dig som har socionomexamen eller så har du annan likvärdig utbildning som av arbetsgivaren bedöms som relevant. Du ska ha erfarenhet av arbete inom individ- och familjeomsorg och helst också dess myndighetsutövning. Vi vill också att du har erfarenhet av att vara chef, och gärna varit chef för chefer. Du har i ditt ledarskap arbetat systematiskt med utvecklings- och kvalitetsarbete.
Ditt ledarskap ska vila på Umeå kommuns värdegrund och ledarpolicy. Helhetssyn, samarbete och kommunikation är viktigt utgångspunkter. Du leder genom ledarna och ska skapa förutsättningar för ett verksamhetsnära ledarskap. I ditt ledarskap finner du synergieffekter över verksamhetsgränser och du premierar gemensamma lösningar för kvalitet, ekonomi och arbetsmiljö.
Följ Umeå kommun på Linkedin.
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?
Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.gatewayumea.se/sv/move-to-umea
Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter.
Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html
Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.