OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning. Vår vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.
Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.Många som kommer till Sverige och söker asyl behöver någonstans att bo. För att kunna möta det behov som nu finns utökar enheten i Sundsvall sin verksamhet i Jämtlands län genom att öppna fler boendeplatser. I detta ingår att öppna ett servicekontor i Sveg. Kontoret i Östersund är ett kontor som verkar under enheten i Sundsvall. Servicekontoret i Sveg kommer att styras från kontoret i Östersund.
Du som börjar arbeta hos oss kommer att vara stationerad vid servicekontoret i Sveg men kommer också att vissa tider tjänstgöra vid de andra kontoren och då framförallt vid kontoret i Östersund.
Till enheten i Sundsvall, servicekontoret i Sveg söker vi
En boendeansvarig
(Dnr 3.3.1-2013-49566)
Arbetsuppgifter
Du ska tillsammans med boendeteamet, under ledning av teamledare, ansvara för enhetens boendeplatser inom upptagningsområdet. Som boendeansvarig ansvarar du för planering och genomförande av in- och utflyttning av asylsökande så att våra platser nyttjas effektivt. Du ger information till nyanlända asylsökande och introducerar dessa i boendet. Du utför tillsyn av lägenheternas standard och svarar för felanmälan till hyresvärdar. Du möter sökande i receptionen där du svarar på frågor. Tunga lyft och längre bilkörningar med minibuss ingår i arbetet.
Som boendeansvarig kommer du att vara i nära kontakt med de boende, hyresvärdar och berörda i närsamhället.
I arbetsuppgifterna ingår dokumentation i olika datasystem och andra administrativa arbetsuppgifter. Du kommer att arbeta i ett team med ca 4 anställda. Vi arbetar efter ett teambaserat arbetssätt vilket innebär att alla i teamet har ansvar för att lösa de uppgifter som teamet har efter gällande riktlinjer. Du utför även andra arbetsuppgifter som åläggs av närmaste chef.
Kvalifikationer
Du har gymnasiekompetens, gärna med social eller pedagogisk inriktning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
Du ska vara praktisk och strukturerad samt ha förmåga att prioritera bland arbetsuppgifter. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du är flexibel och ansvarstagande. Du har också en god administrativ och pedagogisk förmåga. Du är bra på att kommunicera och kan samarbeta både internt och externt. Erfarenhet av arbete med människor i utsatta situationer och erfarenhet av fastighetsskötsel är meriterande. Att du behärskar svenska och engelsk är en förutsättning, övriga språkkunskaper är meriterande. Datorvana med grundläggande Officekunskap och körkort är ett krav.
Mycket stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och vi kommer särskilt att titta på aspekten samarbetsförmåga samt om du besitter relevant arbetslivserfarenhet.
Upplysningar
Anställningen är tillsvidare med 6 månaders provanställning
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Tillträde efter överenskommelse.
Vid tillsättning tar verket hänsyn till eventuell omplacering.
Sista ansökningsdag är 2014-01-12
Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.