OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Individ- och Familjeomsorgsförvaltningen har ett samordningsansvar när det gäller sociala bostäder i Borås Stad och en del i det är hanteringen av boendesocialt stöd med andrahandskontrakt.
Boendesociala enheten (BSE) arbetar stödjande med människor som har svårt att få och/eller behålla en bostad. På BSE kommer du att arbeta i en grupp med erfarna kollegor och med arbetsuppgifter som vi hoppas ger dig mycket tillbaka.
BSE arbetar nära hyresvärdarna, såväl privata som kommunala bolag. De har även ett nära samarbete med Arbetslivsförvaltningen, Kronofogdemyndigheten, sjukvården och olika kommunala instanser med målet att hyresgästen ska få en bostad och adekvat stöd för ett fungerande boende. Arbetet utgår från Socialtjänstlagen, Hyreslagen och den enskildes förutsättningar. BSE arbetar uppsökande med hembesök och har en stödjande funktion med målet att klientens boende ska fungera. Arbetsgruppen består av sex boendeassistenter och en samordnare. Som en del av vårt utvecklingsarbete, strävar vi efter att i hög utsträckning använda oss av Motiverande Samtal (MI) samt andra relevanta evidensbaserade metoder. Vi använder oss även av Socialstyrelsens Nationella riktlinjer i arbetet, Bostad först-modellen, samt ett systemteoretiskt perspektiv.
Boendeassistentens uppgift är att i samverkan med hyresgästen och handläggaren, samt med flera andra professioner arbeta för att vägleda och stötta hyresgästen i att kunna erhålla och behålla ett fungerande boende. Du kommer delta i verksamhetens utvecklingsarbete. Mycket av arbetet fokuserar på samverkan med andra myndigheter, samt hyresvärdar. Du kommer även att utföra en del administrativa uppgifter.
Vi söker dig som har dokumenterad och gedigen erfarenhet av människor med hemlöshetsproblem. Du har en gymnasial eller eftergymnasial utbildning som är kopplad till socialtjänstens ansvarsområden med adekvat utbildning för målgruppen, samt god kunskap och flerårig erfarenhet av arbete med människor som har psykiska svårigheter och/eller missbruksproblem. Vi ser gärna att du är duktig på data/administration och har arbetat med verksamhetsutveckling eller i projekt. Vi lägger stor vikt vid att du är engagerad och driven. B-körkort är ett krav.