OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Enheten för VINR/HRV och boende på Hisingen, söker nu två socialsekreterare till vårt team som arbetar med de bostadssociala insatserna, med målet att minska hemlösheten!
Ett tryggt, stadigvarande boende är ett grundläggande behov för att ta sej an också andra delar i livet, positiva såväl som negativa, vilket gör detta uppdrag meningsfullt och intressant!
Boendeteamet består av 12 socialsekreterare samt två 1:e socialsekreterare, och har sin arbetsplats på Höstvädersgatan 1.
Som socialsekreterare i boendeteamet handlägger du ärenden som rör kommunala kontrakt, referensboende, nödbistånd, avhysningförebyggande insatser och boenderådgivning. En av tjänsterna kan komma att rikta sej mot det avhysningsförebyggande arbetet som vi nu ska förstärka.
Ditt grunduppdrag som socialsekreterare är att utreda ansökan, bedöma behov av insatser och rätten till bistånd enligt socialtjänstlagen. Du har också att driva på och följa upp att de insatser som beviljats, leder mot de mål som formulerats tillsammans med den enskilde.
I handläggningen tillämpar du förvaltningslagen, socialtjänstlagen, sekretesslagstiftningen samt övriga föreskrifter och bestämmelser som styr vår verksamhet. I arbetet samverkar du internt med kollegor vid andra enheter, med myndigheter och andra externa aktörer som spelar en roll på vägen till en stadigvarande bostad.
Du får stöd genom metodhandledning av 1:e socialsekreterare och processhandledning i grupp och du har möjlighet att jobba på distans en dag i veckan!
KVALIFIKATIONER
Socionom eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig och adekvat är ett krav .
I arbetet ska du tillämpa du de lagar, föreskrifter och övriga bestämmelser som ovan beskrivits och som styr verksamheten och behöver vara förtrogen med dessa. Du förstår vikten av en rättssäker handläggning och vad det betyder i praktiken. Du har kunskap om vägarna till de samhälleliga institutionerna och vilken av dessa som ansvarar för vad, för att vägleda målgruppen rätt.
För att klara av arbetet som socialsekreterare behöver du kunna uttrycka dej väl på svenska, både skriftligt och muntligt.
Tidigare erfarenhet som myndighetsutövande socialsekreterare är meriterande liksom bekantskap med vårt dokumentations-system Treserva. Om du har intresse och kunskap om hemlöshetsfrågor och hyreslagstiftningen är det ett rejält plus!
Det är av stor vikt att du kan ta ansvar för både dina egna och verksamhetens gemensamma uppgifter, med målgruppens bästa i fokus. Du har förmåga att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt. När du inte vet hur du ska utföra en arbetsuppgift, så är du öppen med det och ber om hjälp, liksom att du är mogen nog att tala om när det blivit fel!
Myndighetsutövning innebär att du också behöver fatta beslut som uppfattas som negativa av den enskilde. Det är därför viktigt att du kan stå för fattade beslut och förmedla dessa på ett bra sätt.
Varmt välkommen med din ansökan!